موضوعات وبسایت : تبلیغ
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

ثبت سایت در کنسول گوگل

ثبت سایت در کنسول گوگل

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 23 دی 1399 ساعت 15:29

یکی از مهمترین اقدامات پس از طراحی و راه اندازی، معرفی و ثبت سایت در گوگل است. برای جذب بازدیدکننده از طریق گوگل قبل از هر چیز باید صفحات شما در گوگل ایندکس شوند. برای یک سایت که به تازگی راه اندازی شده است جلب توجه گوگل و ربات های آن میتواند زمان زیادی را طلب کند. در این مقاله قصد داریم مسیر استاندارد برای ثبت سایت در گوگل را به شما معرفی کنیم.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

اگر هنوز با مفهوم سئو آشنا نشده اید پیشنهاد میکنیم مقاله سئو چیست را مطالعه کنید.

آموزش ثبت سایت در گوگل

آموزش تمام روش های ثبت سایت در گوگل وبمستر

در این بخش ویدیویی کوتاه از مراحل ثبت و معرفی سایت در گوگل تهیه کرده ایم تا مراحل انجام کار و نکات مربوط به این فرآیند را به صورت کامل به شما آموزش دهیم.

با آپدیت جدید سرچ کنسول این ویدئو مسیر درستی را به شما نشان نمیدهد ولی هنوز نکات مهمی در آن گفته شده است و به همین دلیل آن را از سایت حذف نکرده ایم. برای مشاهده مسیر جدید پیشنهاد میکنیم به انتهای مقاله و بخش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول جدید مراجعه کنید.

گوگل وبمستر تولز یا گوگل سرچ کنسول؟

گوگل سرچ کنسول مجموعه ای از ابزارهای سئو است که توسط سایت گوگل و برای استفاده وبمستران طراحی شده است. این ابزار که به صورت رایگان و توسط گوگل طراحی شده است به مدیران سایت ها اجازه میدهد تا درک درستی از عملکرد سایت خود در نتایج جستجو، وضعیت ایندکس صفحات و خطاهای احتمالی از نظر سرعت و نشانه گذاری داشته باشند.

ولی مهمترین کاربرد این ابزار در شرایط ویژه و مشکلات است که بسیار به شما کمک خواهد کرد. بطور مثال در صورت جریمه شدن سایت شما، گوگل از همین طریق به شما اطلاع خواهد داد و یا متخصص سئو شما امکان بررسی وضعیت را خواهد داشت.

تصویر زیر نمایی از نسخه قدیمی این ابزار است که با نام گوگل وبمستر تولز آن را می شناختیم.

google-webmaster-tools-min.png

با اضافه شدن امکانات جدید و اصلاحات اساسی در ظاهر نام آن به گوگل سرچ کنسول تغییر کرده است که در حال حاضر به شکل زیر در دسترس است.

google-search-console-min.png

ثبت سایت در گوگل اولین قدم برای استفاده از این ابزار قدرتمند است که در ادامه به شما آموزش خواهیم داد.

مراحل معرفی سایت به گوگل

برای شروع باید به صفحه اصلی گوگل سرچ کنسول مراجعه کرده و با یک اکانت Gmail وارد شوید. پس از این مرحله پنجره ای به شکل زیر به شما نمایش داده میشود که دو روش برای ثبت سایت در گوگل را در اختیار شما قرار میدهد.

add-site-to-google-min.png

روش اول معرفی و ثبت یک دامنه در گوگل و روش دوم ثبت یک آدرس مشخص است. استفاده از هریک از این دو روش دسترسی شما به پنل سرچ کنسول را فراهم میکند ولی بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشیم:

ثبت سایت با روش Domain Property

با تایید دامنه کلیه آدرس ها، زیردامنه ها و فولدرهای آن دامنه به نام شما ثبت شده و قابل مدیریت خواهد بود. برای انجام این کار یک DNS Record در اختیار شما قرار میگیرد که باید در تنظیمات DNS دامنه خود وارد کنید.

verify-domain-property-min.png

در واقع اگر شما قادر به انجام تغییرات در DNS یک دامنه باشید به معنی است که سطح دسترسی بالایی به آن سایت و دامنه دارید در نتیجه گوگل شما را به عنوان مالک این سایت تایید هویت خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که زمان تغییر DNS ممکن است تا 24 است زمان ببرد شما نمیتوانید بلافاصله دکمه verify را بزنید. همچنین این رکورد باید تا همیشه در تنظیمات DNS شما باقی بماند و در صورت حذف آن دسترسی شما به اطلاعات نیز محدود خواهد شد.

ثبت سایت در گوگل با متد URL Prefix

اگر شما از یک سیستم وبلاگ دهی یا سایت ساز استفاده کرده باشید به هیچ عنوان امکان تغییر در DNS دامنه را نخواهید داشت ولی نگران نباشید برای تایید هویت به عنوان مالک سایت و ثبت آن در گوگل روش های دیگری نیز وجود دارد.

متد URL Prefix به ما اجازه میدهد تا مالکیت خود را برای یک آدرس مشخص (مثلا یک زیردامنه یا فولدر) از یک سایت تایید کنیم. به عبارت دیگر شما با این کار به همه اطلاعات آن دامنه دسترسی ندارید و فقط مدیریت آدرس های مشخصی را برعهده میگیرید.

برای شروع آدرس سایت خود را به صورت کامل و دقیقا با همان آدرسی که در دسترس کابران است وارد کنید (مثلا https://websima.com) در قدم بعدی چند روش مختلف برای تایید هویت به شما پیشنهاد میشود که به بررسی هرکدام میپردازیم.

site-verify-url-prefix-min.png

با انتخاب هر یک از این روش ها سطح دسترسی شما به اطلاعات و ابزارها تفاوتی نخواهد داشت در نتیجه انتخاب شما براساس میتواند براساس در دسترس بودن هر یک از آنها انجام شود.

1- آپلود فایل HTML در ریشه اصلی هاست

پیشنهاد اصلی گوگل استفاده از متد HTML File است. در این روش یک فایل اختصاصی (براساس آدرس gmail شما) ایجاد شده و برای دانلود در دسترس قرار میگیرد. شما باید این فایل را دریافت کرده و در ریشه اصلی هاست خود آپلود کنید. پس از بارگذاری فایل مطمئن شوید که از همان آدرس قابل فراخوانی باشد. حالا میتوانید با فشردن دکمه verify فرآیند ثبت سایت در گوگل را به پایان برسانید.

html-file-upload-verify-min.png

مهمترین دلیل ما برای استفاده از این روش عدم وابستگی آن به کدنویسی و ساختار سایت است. به عبارت دیگر با تغییر در قالب و کدنویسی سایت یا حذف یک افزونه مشکلی از نظر تایید هویت شما برای گوگل ایجاد نخواهد شد چرا که این فایل تا همیشه بر روی سرور شما و در دسترس گوگل خواهد بود.

در صورتیکه این فایل از روی سرور شما حذف شود دسترسی شما به پنل سرچ کنسول نیز قطع میگردد.

2- استفاده از HTML Tag برای ثبت سایت در گوگل

اگر به هردلیل شما دسترسی به سرور یا هاست خود ندارید یا امکان آپلود فایل برای شما فراهم نیست دو راه دیگر وجود دارد که میتواند در ثبت سایت در گوگل به شما کمک کند.

در بخش Other verification methods بر روی گزینه HTML tag کلیک کنید. در این بخش یک خط کد HTML به شما داده خواهد شد که باید آن را در هدر سایت خود و قبل از بسته شدن دستور head قرار دهید. پس از قرار گرفتن این کد در فایل هدر سایت شما و فشردن دکمه Verify کار ثبت سایت در گوگل به پایان رسیده و دسترسی به امکانات برای شما ایجاد خواهد شد.

html-tag-verify-method-min.png

اگر سایت شما با سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی شده است و دانش کافی برای قراردادن این کد در head صفحه را ندارید پیشنهاد میکنیم از افزونه Yoast و در قسمت تنظیمات عمومی این کد را در سایت خود قرار دهید.

3- استفاده از Google Analytics برای معرفی سایت به گوگل

روش دیگری که بسیار ساده نیز می باشد استفاده از اکانت گوگل آنالیتیک برای ثبت سایت در گوگل و تایید هویت شماست. اگر از آمارگیر گوگل آنالیتیکز برای سایت خود استفاده میکنید و کد مربوط به آن در سایت شما قرار دارد میتواند با انتخاب گزینه Google Analytics و فشردن دکمه Verify خیلی سریع هویت خود را تایید کنید. البته تنها در صورتی ثبت سایت در گوگل وبمستر انجام میشود که اکانت آنالیتیکز خود را نیز با همین آدرس Gmail ساخته باشید.

verify-site-using-ga-min.png

دقت کنید که در صورت حذف کد مربوط به آمارگیر گوگل از سایت شما دسترسی به پنل سرچ کنسول نیز قطع خواهد شد.

در این مرحله شما کار ثبت سایت در گوگل و تایید هویت را به خوبی انجام داده اید، مهمترین مراحل بعد از این کار معرفی نقشه سایت به گوگل و مدیریت فایل Robots.txt خواهند بود.

پس از ثبت سایت در گوگل چه کاری انجام دهیم؟

معرفی سایت به گوگل اولین قدم شما در مدیریت آن خواهد بود. از اینجا به بعد ابزار گوگل وبمستر امکانات بسیاری برای بهبود وضعیت سئو و نظارت بر عملکرد آن در اختیار شما قرار میدهد. یکی از ابزارهای کارآمد در این پنل URL Inspection است که به شما اجازه میدهد مهمترین صفحات سایت را به گوگل معرفی کرده و سرعت ایندکس آنها را افزایش دهید.

با این کار ربات های گوگل به سرعت صفحات شما را بررسی و ایندکس خواهند کرد. علاوه برآن میتوانید با معرفی نقشه سایت خود به گوگل تمامی صفحات مهم سایت را به صورت یک فایل XML در اختیار گوگل قرار دهید تا زمان مراجعه به سایت شما بداند که دقیقا کدام صفحات جدید هستند و یا نیاز به بررسی مجدد دارند.

گوگل سرچ کنسول را میتوان یک جعبه ابزار ارزشمند برای مدیریت سایت دانست. آشنایی با تمام امکانات و استفاده صحیح از آنها نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت سایت و کسب جایگاه بهتر خواهد داشت. برای یادگیری این ابزار قدرتمند میتوانید در کارگاه حضوری آموزش گوگل سرچ کنسول که توسط آکادمی برگزار میشود شرکت کنید.

سوالات متداول

گوگل سرچ کنسول صحیح است یا گوگل وبمستر تولز؟

در گذشته نام این ابزار گوگل وبمستر تولز بوده است ولی با اضافه شدن بخش مدیریت App گوگل نام آن را به گوگل سرچ کنسول تغییر داد. در سال 2018 تغییرات اساسی در ظاهر و امکانات این ابزار ایجاد شده و در حال حاضر استفاده از نام Search Console رایج تر است.

آیا میتوان پس از ثبت سایت روش تایید هویت را تغییر داد؟

بله. شما میتوانید با مراجعه به بخش Users & permission روش تایید هویت خود را مشاهده کرده و با استفاده از گزینه Use a different method روش دیگری را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر در گذشته از متد HTML Tag استفاده کرده اید میتوانید روش HTML File را جایگزین آن کنید.

در صورت حذف کد یا فایل تایید هویت دسترسی به سرچ کنسول خواهیم داشت؟

اگر به هر دلیل علایم تایید هویت شما حذف شوند، یعنی فایل آپلود شده یا تگی که در سایت خود گذاشتید پاک شوند، دسترسی شما نیز به پنل سرچ کنسول قطع خواهد شد. اگر از زمان حذف علایم بیش از 3 هفته بگذرد و شما مجددا اقدام به ثبت سایت در گوگل نکنید کلیه اطلاعات پیشین از پنل شما حذف شده و به آنها دسترسی نخواهید داشت.

آیا امکان ثبت یک دامنه برای چند نفر وجود دارد؟

بله، برای هر سایت میتوان تا 100 کاربر همزمان تعریف نمود. این کاربران یا به صورت مستقیم و با استفاده از روش های آموزش داده شده تائید هویت میشوند و یا دسترسی آنها توسط یک کاربر تایید شده ایجاد میگردد.

کاربرانی که توسط شما به این پنل دسترسی دارند به دو دسته Restricted و Full تقسیم میشوند که هرکدام توانایی ها و امکانات متفاوتی در اختیار خواهند داشت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر