موضوعات وبسایت : تبلیغ
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

راه اندازی کانال فروش در تلگرام

راه اندازی کانال فروش در تلگرام

نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 08 آذر 1399 ساعت 20:28

تلگرام ( حتی حالا که فیلتر شده) محبوب‌ترین مسنجر و یکی از مهم‌ترین بسترهای کسب و کار اینترنتی در ایران است. خیلی از مغازه‌ها و کسب و کارهای کوچک یا خانگی، از طریق کانال‌های تلگرام کسب درآمد می‌کنند. درآمد بعضی از کانال‌های تلگرام به صرفه‌تر از درآمد یک مغازه کوچک است. اگر شما محصولی برای […]

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

تلگرام ( حتی حالا که فیلتر شده) محبوب‌ترین مسنجر و یکی از مهم‌ترین بسترهای کسب و کار اینترنتی در ایران است. خیلی از مغازه‌ها و کسب و کارهای کوچک یا خانگی، از طریق کانال‌های تلگرام کسب درآمد می‌کنند. درآمد بعضی از کانال‌های تلگرام به صرفه‌تر از درآمد یک مغازه کوچک است. اگر شما محصولی برای فروش دارید، پیشنهاد می‌کنم به هیچ وجه فرصت کسب درآمد از تلگرام را از دست ندهید. در این مقاله ما فروش اصولی در تلگرام را به صورت قدم به قدم توضیح می‌دهیم. برای این کار شما نیاز به سه قدم اساسی دارید:

  1. بستر اصلی فروشگاه‌تان را ایجاد کنید
  2. یک کانال حرفه‌ای در تلگرام داشته باشید
  3. فروش محصول در تلگرام را شروع کنید و برای کانال تلگرام‌تان بازاریابی کنید

۱- فروشگاه‌تان را روی بستر سایت راه‌اندازی کنید( نه کانال تلگرام)

نه تلگرام نه هیچ شبکه‌ی اجتماعی دیگری و نه حتی هیچ اپلیکیشنی نمی‌تواند بستر خوبی برای فروشگاه اینترنتی شما باشد. چرا؟ اولا هر کدام از این‌ها محدودیت‌های خاص خودشان را دارند( مخصوصا شبکه‌های اجتماعی) و در ضمن ممکن است به دلایل مختلف فیلتر یا تعطیل شوند. حتی ممکن است خودشان به خوبی کار کنند اما به هر دلیل فروشگاه شما را از دسترس خارج کنند. یعنی شما کنترل کافی روی جایی که سرمایه‌گذاری کرده‌اید ندارید.

وبسایت بهترین بستر برای کسب و کارهای اینترنتی مخصوصا فروشگاه‌ها است. حتی اسنپ که یک اپلیکیشن تاکسی است باز هم سایت خود را دارد. شیپور، دیجی کالا، دیوار، کافه‌بازار و … همه در کنار اپلیکیشن، کسب و کارشان را روی سایت هم پیش می‌برند.

در تلگرام شما نمی‌توانید یک پروسه کامل فروش اینترنتی را انجام دهید. یعنی مخاطب محصول را می‌بیند اما نمی‌تواند همان‌جا محصول را اینترنتی بخرد. پس حتما نیاز دارید که سایت داشته باشید. برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی بهترین راه، استفاده از وردپرس و ووکامرس است. می‌توانید در اینجا آموزش کامل کار با وردپرس و آموزش ووکامرس( فروشگاه‌ساز وردپرس) را ببینید.

شما می‌توانید فروشگاه خود را ایجاد کنید و از کانال تلگرام برای معرفی محصول استفاده کنید. به این صورت اگر کاربر خواست می‌تواند از طریق تلگرام وارد سایت شده و خرید را کامل کند( البته راه‌های دیگری هم هست که پایین‌تر به آن می‌رسیم اما درهر صورت بهتر است سایت را داشته باشید)

۲- یک کانال تلگرام حرفه‌ای بسازید

حتما با تلگرام آشنا هستید. در تلگرام به جز چت کردن دو نفره می‌توان گروه، کانال و بات(bot) نیز ساخت:

  • گروه فضایی برای چت بین چند نفر است. یعنی همه‌ی اعضای گروه امکان ارسال مطلب دارند. پس گروه اصلا مناسب ساخت فروشگاه نیست.
  • کانال فضایی برای ارسال محتوا از طریق یک نفر( ادمین) به اعضای کانال است. پس ارتباط یک ‌طرفه است، کانال فضایی مناسب برای ساخت یک فروشگاه در تلگرام است.
  • بات(bot) برنامه‌هایی هستند که در بستر تلگرام نوشته می‌شوند. بات‌های زیادی برای ساخت فروشگاه در تلگرام نوشته شده‌اند. با اینکه امکانات بات‌ها خیلی بیشتر از یک کانال عادی است اما در عمل برای ایجاد فروشگاه در ایران اصلا موفق نبودند. مردم با کانال‌ها خیلی راحت‌ترند.

اکانت ادمین( پشتیبان) اختصاصی داشته باشید

بهتر است کانال تلگرام را با اکانت شخصی خودتان مدیریت نکنید. بلکه یک سیم‌کارت( گوشی) را به مدیریت فروشگاه اختصاص دهید و یک اکانت تلگرام اختصاصی به عنوان ادمین یا پشتیبان داشته باشید. لزومی ندارد مشتریان حتما شماره تماس شما یا شماره پشتیبان را داشته باشند، ولی حداقل باید ID این اکانت را در کانال خود قرار دهید تا کاربر مطمئن باشد که کسی پشت این کانال هست.

ID این اکانت را طوری بنویسید که نشان دهد شما ادمین یا پشتیبان فروشگاه هستید، مثلا اگر نام کانال hamyar_shop است شما آی‌دی hamyar_admin یا چیزی مثل این را برای اکانت پشتیبان انتخاب کنید. لینک این اکانت را حتما در description کانال قرار دهید.

یک کانال حرفه‌ای بسازید

ساخت کانال بسیار ساده است. اما همین کار ساده جزئیاتی دارد که می‌تواند روی کسب درآمد شما از تلگرام تاثیرگذار باشد.

۱-  در تلگرام قسمت تنظیمات ( همان سه خط  کنار صفحه) روی گزینه‌ی New channel کلیک کنید

۲- در قدم بعد می‌توانید اطلاعات اصلی کانال را وارد کنید.

channel name: این نام کانال شما است. نکته‌ی مهم این است که نرم‌افزار تلگرام در صفحه اصلی خود دارای امکان جستجو است و کاربران از این طریق می‌توانند کانال‌های جدید را پیدا کنند. کاربران تلگرام اگر دنبال کانالی با موضوع خاص باشند، از این بخش استفاده می‌کنند. پس نامی را بنویسید که دقیقا کار شما را توضیح می‌دهد. مثلا به جای نام همیار موبایل بنویسید لوازم جانبی موبایل | همیار موبایل. همین نکته‌ی ساده می‌تواند تعداد بازدید از کانال شما را در طولانی مدت افزایش دهد.

image: بخش بعدی تصویر است. دقت کنید که تصویر دایره‌ای شکل نمایش داده می‌شود یعنی دور هر عکسی که به عنوان تصویر کانال استفاده کنید، نمایش داده نمی‌شود. پس باید عکسی را استفاده کنید که در صورت برش نازیبا نشود. به هیچ وجه از عکسی استفاده نکنید که بعد از برش بخشی از تصویر از دست برود. سعی کنید دور تصویر ساده باشد. بهتر است تصویر ساده باشد چون عکس کانال کوچک است و جزئیات تصاویر شلوغ به خوبی نمایش داده نمی‌شود. اگر لوگو دارید. حتما لوگو را قرار دهید و اگر نمایندگی محصولی هستید یا محصولی خاص را می‌فروشید، لوگوی آن شرکت را قرار دهید.

Description: در توضیحات بهتر است سه نکته را بگنجانیم: مزیت رقابتی ما، لینک پشتیبان و اگر فروشگاه داریم لینک فروشگاه.

این بخش را تمام خریداران شما می‌بینند و تاثیر زیادی روی کسب درآمد شما از تلگرام دارد. مطمئن باشید هیچ‌کسی قبل از خواندن این بخش از کانال شما خرید نمی‌کند، این بخش به نوعی معرف شماست. باید در کوتاه‌ترین شکل ممکن بتوانید مخاطب را راضی کنید که به شما اعتماد کند و حتی شما را برای خرید انتخاب کند. به این نمونه‌ها توجه کنید:

  • لوازم اصلی موبایل، ارزان‌تر از بازار علأءالدین
  • عاملیت مجاز فروش روترهای tp-link
  • بزرگترین آرشیو موسیقی دیجیتال ایران
  • واردکننده مستقیم محصولات ال‌سی در ایران
  • ارسال دو ساعته گل در تهران

این‌ها فقط نمونه هستند، برای فروش بیشتر در تلگرام شما باید بسته به کسب و کار خودتان مزیتی رقابتی داشته باشید و آن را در این بخش منعکس کنید، حتی اگر مزیت شما این باشد که یک مغازه داشته باشید و مشتری بتواند حضوری هم خرید کند. متن شما می‌تواند طولانی‌تر باشد، اما اولین خط بسیار بسیار مهم است. روی نوشتن این بخش کمی وقت بگذارید.

وجود لینک اکانت پشتیبان، هم اعتماد به شما را افزایش می‌دهد و هم کمک می‌کند که مخاطب راهی برای پرسیدن سوالات قبل از خریدش داشته باشد که هر دوی این‌ها روی فروش شما تاثیرگذارند. برای اینکه یک آی‌دی تلگرام لینک شود و با کلیک روی آن فرد بتواند به شما پیغام دهد کافیست پشت نام اکانت پشتیبان یک @ بنویسید.

لینک سایت، دقیقا مثل لینک اکانت پشتیبان می‌تواند روی فروش شما  تاثیرگذار است و اعتماد کاربر به کانال را افزایش می‌دهد. برای اینکه آدرس سایت لینک‌دار باشد کافیست آدرس را کامل با http://  یا https:// بنوسید.

چطور ظاهر بهتری به بخش Description تلگرام بدهیم؟

برای اینکه در بخش توضیحات از شکلک‌ها استفاده کنید یا متن را در سطرهای مختلف بنویسید، ساده‌ترین کار این است که یکی از چت‌های خود را باز کنید و شروع به نوشتن متن توضیحات در محیط ارسال متن خود تلگرام کنید. متن را که کامل نوشتید آن را کپی کرده و در بخش Description قرار دهید. همین.

۳- در آخرین مرحله شما باید مشخص کنید که می‌خواهید کانال شما Private (خصوصی) باشد یا Public (عمومی). مشخص است که کانال‌های فروشگاهی باید عمومی باشند تا مشتریان بتوانند آن را ببینند و خرید کنند.

همچنین شما باید برای کانال خود یک آدرس URL تعریف کنید. به هیچ وجه از ترکیب‌های عجیب مثل hamyar98shop و … استفاده نکنید. سعی کنید یک ترکیب زیبا و مشخص بسازید. لزومی ندارد حتما نام کانال شما و آدرس URL دقیقا شبیه به هم باشند ولی بهتر است به هم نزدیک و مرتبط باشند و همچنین آدرس URL چندان طولانی نشود.

۳- کسب درآمد از تلگرام را شروع کنید

برای شروع فروش در تلگرام به دو چیز نیاز داریم، محصول و مشتری! قبل از اینکه به مشتری برسید اول باید محصولات خود را در سایت ارائه دهید. این کار با پست گذاشتن در کانال اتفاق می‌افتد.

چه زمان‌هایی و چطور پست ارسال کنیم؟

کانال شما باید هر روز فعال باشد. چون کانال‌هایی که قعال نباشند سریع به پایین لیست کانال‌هایی که کاربران چک می‌کنند می‌روند. اما در مورد محتوا، پست‌های یک کانال فروشگاهی با کانال‌های دیگر کاملا متفاوت است. ما چهار نوع کلی پست در یک کانال فروشگاهی داریم:

  • محصول: بسته به کسب و کارتان، شما می‌توانید عکس هر محصول را همراه با یک معرفی کوتاه و قیمت به عنوان یک پست ارسال کنید. حتما در پایین قیمت‌ها تاریخ بزنید و اگر خواستید محصولی را دوباره معرفی کنید. پست قبلی را پاک کنید و پست جدیدی بفرستید. درضمن عکس‌ها در فروش هر فروشگاهی موثرند. پس از عکس‌های با کیفیت برای پست‌های خود استفاده کنید و به یک عکس ساده با موبایل بسنده نکنید.
  • فهرست محصول: برای اینکه کاربران بتواند یکجا قیمت محصولات شما را ببینند، می‌توانید یک پست به عنوان فهرست محصول منتشر کنید. در این پست شما نام هر محصول و قیمت بروز آن را می‌نویسید و با امکان pin همیشه آن را در بالای کانال نشان می‌دهید. برای pin کردن یک پست کافیست انگشت خود را روی پست نگه‌دارید( در کامپیوتر راست کلیک کنید) و pin message را انتخاب کنید.
  • تبلیغ و پیشنهاد ویژه: این پست‌ها بیش از آنکه در کانال خودتان دیده شود، در کانال‌هایی که در آن‌ها تبلیغ می‌کنید دیده می‌شود. وقتی در کانالی تبلیغ می‌دهید بهتر است آن کانال یکی از پست‌های شما را ( که معمولا یک پیشنهاد یا تبلیغ است) را به کانال خودش forward کند. با این کار تعداد افراد بیشتری وارد کانال شما می‌شوند.
  • پست محتوا: یکی از استراتژی‌های تبلیغ در تلگرام، ساخت یک محتوای با ارزش است. کاربران با خواندن آن محتوا، پست را برای دیگران forward می‌کنند و این کار باعث ورود کاربران جدید به کانال شما می‌شود. اما پست‌های محتوا محور برای همه‌ی کانال‌های فروشگاهی مناسب نیست. اگر سایت شما یکی دو محصول دارد. ارسال پست محتوایی می‌توانید بخشی از استراتژی روزانه یا هفتگی شما باشد. اما اگر تعداد محصولات شما زیاد است. بهتر است این کار را نکنید. چون کانال شما تبدیل به یک صفحه درهم از محصول و محتوا می‌شود.

اگر تعداد محصولات شما زیاد است. می‌توانید هر روز یکی از محصولات خود را معرفی کنید و از فهرست محصول نیز در بالای صفحه استفاده کنید. اگر محصولات شما دسته‌های مختلفی دارند بهتر است حتما از هشتگ‌ها برای دسته‌بندی استفاده کنید. برای مثال در یک فروشگاه لوازم جانبی موبایل محصولات را با هشتگ‌هایی مثل #آیفون #سامسونگ #A5 و … جدا کنید تا کاربر به راحتی با کلیک روی هشتگ مرتبط به چیزی که می‌خواهد، محصولات مورد نظرش را پیدا کند.

اگر تعداد محصول شما کم است. می‌توانید هر بار یک پست جدید در مورد محصول، کاربردهای محصول، مزیت آن و … بگذارید. کانال‌های صنایع دستی، آموزشی و … از این ترفند برای معرفی چندباره یک محصول یا آموزش استفاده می‌کنند.

چطور پست‌ها را حرفه‌ای‌تر ارسال کنیم؟

شما خیلی راحت می‌توانید از طریق خود تلگرام پست ارسال کنید. اما برای ارسال حرفه‌ای‌تر می‌توانید از سایت http://www.toolgram.ir  استفاده کنید. با کمک این سایت شما می‌توانید به پست خودتان دکمه اضافه کنید یا متن‌های بلندتر بنویسید و ظاهر بهتری به پست خود بدهید.

استراتژی شما برای کسب درآمد از تلگرام چیست؟

شما در کانال خود یا به صورت مستقیم فروش را انجام می‌دهید یا از کانال به عنوان دریچه ورود به سایت استفاده می‌کنید.

اگر در کانال به صورت مستقیم محصولات را می‌فروشید، حتما در پست‌های معرفی یا تبلیغ محصول روش خرید را بنویسید. مثلا بگویید برای خرید با آی‌دی… مکاتبه کنید. و اگر می‌خواهید محصول را از طریق سایت بفروشید، لینک محصول در سایت را در پست معرفی یا تبلیغ قرار دهید. با ابزار تولگرام می‌توانید دکمه هم بسازید. اما حتی اگر دکمه می‌سازید، بهتر است لینک را در پایین توضیحات پست هم قرار دهید.

برای کسب درآمد بیشتر از تلگرام بازاریابی کنید

بخشی از مشتریان شما از طریق جستجو از تلگرام یا معرفی دوستان وارد کانال شما می‌شوند. اما اصلی‌ترین قدم ( مخصوصا در روزهای اول) تبلیغ در کانال‌های مرتبط پربازدید است. کمی هزینه کردن برای بازاریابی می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

برای اینکه کانال مناسب پیدا کنیم یک ابزار خوب سایت ir.tgstat.com است. این سایت یک دایرکتوری نسبتا جامع از کانال‌های فعال تلگرام است، جالب اینجاست که کانال‌های ایران را نیز دارد و حتی آن‌ها را دسته‌بندی هم کرده است. در تبلیغ‌دهی باید مدام نسبت هزینه به فایده را بررسی کنید. بهتر است به یک کانال تبلیغ بدهید و ببینید برای شما چقدر فروش ایجاد می‌کند. اگر رضایت بخش بود، دوباره تبلیغ بدهید. در غیر این صورت استراتژی بازاریابی خودتان را تغییر دهید( کانال‌های دیگر را تست کنید، یا پیشنهاد و تبلیغ خود را عوض کنید)

بخش مهمی از مدیریت کسب و کارها با تجربه به دست می‌آید پس در مدیریت کانال تلگرام فروشگاهی خود در کنار آنچه که اینجا گفتیم، نکته‌های بسیاری هم با تجربه و در طول زمان خواهید آموخت. مسئله مهم صبور بودن است. هر مغازه‌ای کمی خاک خوردن دارد، کانال تلگرام هم از این قاعده جدا نیست.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر