موضوعات وبسایت : تبلیغ
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

چگونه از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم

چگونه از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 20 دی 1399 ساعت 01:00

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای تحلیل وبسایت است که توسط گوگل در دو نسخه رایگان و پولی ارایه شده است که البته نسخه رایگان آن به قدری که کامل است به جز چند کسب و کار بزرگ مانند دیجی کالا، همگی از نسخه رایگان آن استفاده می کنند.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

برخی از هموطنان غیور گوگل آنالیتیکس را با نامهای دیگری مانند گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک هم صدا می‌زنند( چه میشه کرد D:)

برای آنالیز سایت هم ابزارهای زیادی وجود دارند اما از آنجا صحبت ها در این مطلب درباره ابزار تحلیل گوگل است، پس در این مطلب به سراغ آموزش این ابزار یعنی آموزش گوگل آنالیتیکس می رویم.

سرفصل مطالب :

آیا گوگل آنالیتیکس ایران را تحریم کرده است؟

بله، متاسفانه در حالت عادی امکان دسترسی به گوگل آنالیتیکس برای ایرانیان میسر نیست، برای باز شدن سایت لازم است که آی‌پی خود را به هرجایی غیر از ایران تغییر دهید.

شاید بپرسد که آیا این کافی است؟ یعنی با عوض کردن آیپی، گوگل نمی‌تواند متوجه استفاده ایرانیان از این سرویس شود؟ متاسفانه خیر، اگر گوگل بخواهد سخت گیری زیادی بکند خیلی راحت حساب آنالیتیکس ایرانیان را بلاک می‌کند، که این اتفاق چند سال پیش برای چند کسب‌وکار ایرانی رخ داد و متاسفانه امکان بازیابی اطلاعات وجود نداشت.

با این وجود چرا باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟

پاسخ به این سوال روشن است، اولا که این سرویس کاملا رایگان است، پس چرا از امکانات آن استفاده نکنیم.

دوما که این سرویس جایگزینی ندارد، واقعیت این است که ابزارهای آنالیز دیگری وجود دارند که در برخی بخش‌ها به مراتب بهتر از گوگل آنالیتیکس عمل می‌کنند، اما هیچ یک به جامعیت گوگل آنالیتیکس نیستند و مهمتر از همه اینکه، گوگل آنالیتیکس مربوط به گوگل است و به خوبی با سرویس‌های دیگر گوگل از جمله گوگل ادوردز یکپارچه می‌شود.

سوما، بهتر است که در کنار گوگل آنالیتکس یک یا دو سرویس آنالیز دیگر را به سایت متصل کنید، تا در صورت از بین رفتن حساب آنالیتیکس، کمترین آسیب ممکن را ببینید.

چرا استفاده از گوگل آنالیتیکس اهمیت دارد؟

در یک کسب‌وکار آنلاین، شما از هر روشی که برای بازاریابی اینترنتی و جذب ترافیک استفاده کنید، لازم است که ترافیک ورودی به سایت را رصد کنید و ببینید که به چه میزان، چه افرادی و به چه شیوه‌هایی وارد سایت شده‌اند.

اگر شما دید درستی از میزان ترافیک سایت، میزان فروش سایت، مخاطبان سایت و . . . نداشته باشید مسلما تصمیم گیری‌های شما در مورد سایت با مشکلاتی همراه خواهد بود، استفاده از گوگل آنالیتیکس اطلاعات خوب و کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهد که در تصمیم‌گیری‌ها به شما کمک می‌کند.

به عنوان مثال با کمک گوگل آنالیتیکس می‌توانید بررسی کنید که چه درصد از افرادی که وارد صفحه محصول شده‌اند، محصول را به سبد خرید اضافه کرده‌اند.

آیا افرادی که از طریق گوگل وارد سایت شده‌اند خرید بیشتری داشته‌اند یا افرادی که مستقیما آدرس سایت را وارد کرده‌اند؟

میزان خروج کاربران از سایت در حالت موبایل بیشتر است یا در حالت دسکتاپ؟ علت چیست؟

از کدام کانال‌ها(گوگل، شبکه‌های اجتماعی و . . .) به چه میزان ترافیک دریافت می‌کنید؟

بنری که در سایت‌های مختلف قرار داده‌اید چه میزان ترافیک برای شما به همراه داشته‌اند؟

این موارد ابتدایی‌ترین آمارهایی هستند که گوگل آنالیتیکس می‌تواند به شما ارایه دهد، با آموزش گوگل آنالیتیکس در سط پیشرفته آمارهای فوق پیشرفته‌ای را می‌توانید از سایت خود به دست آورید که قطعا برای شما و کسب‌وکار شما جالب خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: آموزش کامل گوگل وبمستر تولز | راهنمای سرچ کنسول ۲۰۱۸

چگونه گوگل آنالیتیکس را بر روی وب‌سایت خود نصب کنیم؟

برای ثبت نام در گوگل آنالیتیکس باید یک حساب جیمیل داشته باشید. دقت داشته باشید که این حساب جیمیل، قرار است که کنترل کامل روی اطلاعات اکانت گوگل آنالیتیکس شما داشته باشد، به همین دلیل توصیه می شود که یک حساب جیمیل برای کسب و کار خود داشته باشید و از آن برای ثبت نام در گوگل آنالیتیکس و دیگر سرویس‌های گوگل استفاده کنید.

پس از ساخت جیمیل، برای ثبت نام در گوگل آنالیتیکس وارد صفحه گوگل آنالیتیکس شده و روی دکمه  sign in to analyticsکلیک کنید. در این مرحه اگر با حساب جیمیل خود لاگین کرده باشید مستقیما وارد مراحل ثبت نام در گوگل آنالیتیکس می شوید که مشابه تصویر زیر است. البته مراحل ثبت نام ممکن است دچار تغییراتی شوند اما کلیت مراحل ثابت است.

همینطور که در تصویر مشاهده می کنید،  گوگل سه مرحله را به شما نمایش داده است که با انجام آن حساب گوگل آنالیتیکس شما فعال می شود.

مرحله اول: وارد کردن اطلاعات لازم در آنالیتیکس

در این مرحله لازم است نام حساب آنالیتیکس، نام وبسایت و اطلاعات دیگر مانند نام کشور را وارد کنید.

شما می‌توانید با جیمیل وارد شده، بیش از یک اکانت گوگل آنالیتیکس بسازید و در هر اکانت چند وب‌سایت و اپلیکیشن را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید.

در واقع جیمیلی که با آن در گوگل آنالیتیکس ثبت نام کرده‌اید در بالاترین سطح قرار دارد. با این جیمیل شما می‌توانید یک یا چند اکانت آنالیتیکس بسازید که هرکدام می‌تواند نام یک شرکت باشد.

سپس در هر اکانت ساخته شده شما می‌توانید چندین وب‌سایت و اپلیکیشن را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید.

اگر یک شرکت هستید، بهتر است که نام حساب شما با نام شرکت یکی باشد. مثلا اگر نام شرکت شما  x است، می توانید نام حساب آنالیتیکس را X قرار دهید و در این حساب چند وب سایت مربوط به شرکت را به آنالیتیکس متصل کنید.

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، شما ابتدا نام اکانت آنالیتیکس خود را مشخص می‌کنید و در مرحله بعد یک پروپرتی(وب‌سایت یا اپلیکیشنی که قرار است به آنالیتیکس متصل شود) را مشخص می‌کنید.  و در ادامه کشور و ساعت رسمی آن را انتخاب می‌کنید.

مرحله دوم: قراردادن کد گوگل آنالیتیکس در سایت

در مرحله بعد، گوگل آنالیتیکس یک قطعه کد در اختیار شما قرار می دهد که مربوط به پروپرتی ساخته شده است.

به هر وب‌سایت یا اپلیکیشنی که قرار است به گوگل آنالیتیکس متصل شود یک پروپرتی گفته می‌شود و گوگل به ازای هر پروپرتی یک کد در اختیار شما قرار می‌دهد که باید آن را در پروپرتی مورد نظر قرار دهید.

مثلا اگر شما نام اکانت خود را x قرار داده اید و در بخش پروپرتی نام سایت شرکت و آدرس آن را درج کرده‌اید، گوگل به ازای این سایت یک کد به شما ارایه می‌کند که لازم است در سایت شرکت و در بخش هدر تمامی صفحات قرار دهید.

البته شما به صورت دستی هم به این کد دسترسی دارید، کافی است که در پنل گوگل آنالیتیکس(که در حال حاضر در آن قرار دارید و تنها به دلیل عدم اتصال آن به سایت اطلاعاتی مشاهده نمی‌کنید) وارد قسمت ادمین شوید و سپس اکانتی که ساخته‌اید را انتخاب کنید و سپس وارد قسمت Property   شده و نام وب‌سایت خود را انتخاب کنید و در نهایت برای مشاهده کد، روی گزینه  Tracking Info کلیک کنید.

مرحله سوم: تعیین میزان دسترسی گوگل به اطلاعات

در این مرحله شما تعیین می‌کنید که اطلاعات وب‌سایت شما تا چه حد در دسترس گوگل باشد، در واقع مشخص می‌کنید که گوگل تا چه حد از اطلاعات شما استفاده کند. توصیه می‌کنم همه موارد را تیک بزنید تا از اطلاعات خوبی که گوگل ارایه می‌دهد بهره مند شوید.

مرحله چهارم: بررسی صحت قرار گیری کد در سایت

مرحله چهارم از مراحل اتصال گوگل آنالیتیکس نیست و تنها جهت اطمینان از اتصال صحیح گوگل آنالیتیکس آورده شده است.

وقتی کد داده شده از طرف گوگل آنالیتیکس را در بخش هدر سایت خود قرار دادید، باید افزونه google tag assistant را از بخش افزونه های گوگل کروم یا فایرفاکس دانلود کنید.

وقتی این افزونه را دانلود و فعال کردید،یک گزینه به گوشه مرورگر شما اضافه شده است، وارد هر صفحه که می‌شوید با کلیک روی این گزینه، به شما نمایش داده می‌شود که چه کدهایی در این صفحه قرار گرفته‌اند و مربوط به چه سرویسی هستند.

اگر کد گوگل آنالیتکس را درست در سایت قرار داده باشید، در این قسمت به شما نشان می‌دهد که در این صفحه از سایت کد گوگل آنالیتیکس وجود دارد و اگر اشتباهی هم رخ داده باشد، به شما نشان می‌دهد.

حتما برای صفحات مختلف سایت این کار را انجام دهید تا مطمئن شوید که در تمامی صفحه‌های سایت، گوگل آنالیتیکس به خوبی کار می‌کند.

آموزش قرار دادن کد گوگل آنالیتیکس در وردپرس

اگر سایت شما وردپرسی است، برای قرار دادن کد، می‌توانید از دو روش استفاده کنید:

روش اول: کد را به صورت دستی قرار دهید

در این حالت کد دریافت شده در آنالیتیکس را در فایل header.php و درست پیش از بسته شدن تگ head قرار دهید.

روش دوم: افزودن کد با کمک افزونه

در این حالت یک افزونه وردپرسی مانند Insert Headers and Footer را در وردپرس نصب می‌کنید و با کمک آن کد گوگل آنالیتیکس را در سایت درج می‌کنید.

اگر راه حل اول برای شما سخت است این روش توصیه می‌شود، در غیر این صورت توصیه نمی‌کنم که برای این کار کوچک یک افزونه نصب کنید.

آموزش گوگل آنالیتیکس (شروع کار با گوگل آنالیتیکس و آشنایی با محیط آن)

آموزش بخش‌های مختلف گوگل آنالیتیکس به اندازه‌ای مفصل است که در یک مطلب نمی‌گنجد. اما در این بخش سعی می‌کنم تا حد ممکن شما را با بخش‌های کلی گوگل آنالیتیکس و امکانات کلی هر بخش آشنا کنم، اما پیش از مرور بخش‌های مختلف گوگل آنالیتیکس، لازم است که با برخی از واژگان و اصطلاحات تخصصی در آنالیتیکس آشنا شوید.

آشنایی با اصطلاحات و واژگان در گوگل آنالیتیکس

Behavior: منظور اطلاعات رفتاری کاربران است، اینکه کدام صفحات را دیده‌اند و . . .

Acquisition: به معنی اکتساب است، در گوگل آنالیتیکس به معنی شیوه‌ جذب کاربر است، نشان می‌دهد که کاربران خود را به چه شکل‌هایی به دست آورده‌اید.

Sessions: زمانی که کاربر وارد وب‌سایت شما می‌شود یک سشن اتفاق افتاده است، یعنی کاربران با سایت شما یک جلسه تشکیل داده است و تا زمانی که از سایت خارج نشود این سشن ادامه خواهد داشت. البته درصورتی که کاربر بدون هیچ فعالیتی در صفحه بماند، بعد از مدت ۳۰ دقیقه سشن به پایان می‌رسد.

درصورتی که کاربر وارد سایت شود و بعد از ۲دقیقه سایت را ترک کند، سشن او به مدت دقیقه خواهد بود و در صورتی که مجدد به سایت برگردد یک سش جدید اتفاق افتاده است، پس هرکاربری که وارد سایت می‌شود حداقل یک سشن ایجاد کرده ‌است.

Users: افرادی که حداقل یک بار وارد سایت شده‌اند و یک سشن تشکیل داده‌اند از دید گوگل آنالیتیکس یک یوزر یا کاربر هستند.

Pageviews: منظور از این عبارت، تعداد دفعاتی است که یک صفحه بازدید شده است. مثلا اگر Pageviews  برای صفحه سوالات متداول در سایت شما برای مدت یک روز ۲۰ باشد، یعنی در مدت یک روز این صفحه ۲۰ بار دیده شده است.

دقت کنید که اگر یک بازدید کننده دوبار این صفحه را باز کند دوبار Pageviews محاسبه می‌شود. پس این ۲۰ بازدید لزوما توسط ۲۰ فرد متفاوت نبوده است.

Pages/Sessions: این عدد نشان می‌دهد که در هر سشن چه تعداد صفحه دیده‌ شده است. مثلا اگر برای کاربرانی که از گوگل وارد سایت شده اند این عدد ۵/۳ باشد، یعنی افرادی که از گوگل وارد شده‌اند در هر سشن خود به طور متوسط ۳ تا ۴ صفحه از سایت را دیده‌اند.

Avg. Session Duration: این عدد به دقیقه بیان می‌شود و نشان می‌دهد که متوسط زمان سشن چقدر بوده است. مثلا اگر برای گوگل این عدد ۳ باشد، یعنی افرادی که از گوگل وارد سایت شده‌اند به طور متوسط ۳دقیقه در سایت بوده‌اند.

Bounce Rate: نرخ پرش، نشان می‌دهد که چه درصد از افراد وارد سایت شده‌اند و بدون مشاهده صفحه دیگر یا انجام هر عملی در سایت از آن خارج شده‌اند.

مثلا اگر نرخ پرش برای یک صفحه از سایت ۴۰% باشد، یعنی ۴۰ درصد از افرادی که از طریق این صفحه وارد سایت شده‌اند، بدون انجام هیچ کاری مستقیما از سایت خارج شده‌اند.

یا اگر نرخ پرش برای ورودی‌های گوگل ۵۰% باشد، یعنی ۵۰ درصد افرادی که طریق گوگل وارد سایت شده‌اند بدون انجام هیچ کاری دیگری از سایت خارج شده‌اند.

Conversions: نرخ تبدیل نام دارد، نشان می‌دهد که چند درصد از کاربران شما عمل مورد نظر شما را انجام داده‌اند.

فرض کنید که شما فرم عضویت در خبرنامه را در صفحه اول قرار داده‌اید، و با بررسی آمار سایت متوجه می‌شوید که از ۱۰۰۰نفری که در یک روز وارد سایت می‌شوند، ۱۰نفر در خبرنامه عضو می‌شوند، در این صورت نرخ تبدیل عضویت در خبرنامه ۱درصد است.

پس نرخ تبدیل با توجه به هدفی که تعریف می‌کنید محاسبه می‌شود، شما می‌توانید در گوگل آنالیتیکس اهدافی را تعریف کنید و نرخ تبدیل آنها را که توسط گوگل آنالیتیکس محاسبه می‌شود را مشاهده کنید.

خب از اینجا به بعد ترجیح میدم که توی یه ویدیوی کوتاه به کلیات گوگل آنالیتیکس و بخش‌های اون بپردازم. تو این ویدیو تنها به بخش‌های اصلی از داشبورد گوگل آنالیتیکس پرداختم و توضیح دادم که هر بخش چه اطلاعاتی بهمون میده و چه استفاده‌هایی میشه ازش کرد.

چطور در گوگل آنالیتیکس  goal  تعریف کنیم؟

مسلما شما از کاربرانتان انتظار انجام اقدماتی را در وب‌سایتتان دارید. شاید انتظار اصلی شما انجام خرید یا پر کردن یک فرم توسط کاربر باشد.یا ممکن است در کنار انتظارات اصلی، انتظارات فرعی دیگری مثل عضویت در خبرنامه را از کاربر داشته باشد.

با تعریف goal در گوگل آنالیتیکس، می‌توانید متوجه شوید که کاربران تا چه حد اقدامات مورد انتظار شما را انجام داده‌اند، اگر می‌خواهید تعریف goal در گوگل آنالیتیکس را یاد بگیرید، با من همراه باشید.

ابتدا همانند تصویر زیر وارد منوی admin در حساب گوگل آنالیتیکس خود شوید.

سپس در تب view گزینه goals را انتخاب کنید.

در صفحه باز شده می‌توانید  goalهای ساخته شده را مشاهده کنید و در صورت نیاز یک goal جدید ایجاد کنید. برای ساخت goal روی گزینه new goal کلیک کنید.

پس از باز شدن صفحه جدید، شما باید سه مرحله را پشت سر بگذارید تا goal ایجاد شود.

مرحله اول:  goal set-up

در این مرحله باید نوع  goal خود را مشخص کنید. دو گزینه پیش رو دارید، یا گزینه template را انتخاب می‌کنید و از تمپلیت‌های خود گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنید و یا روی گزینه custom کلیک می‌کنید و goal اختصاصی خود را می‌سازید.

اگر goal مورد نظر خود را در بین تمپلیت‌های گوگل آنالیتیکس نیافتید روی گزینه کاستوم کلیک کنید. هرچند که استفاده از تمپلیت‌های گوگل آنالیتیکس مزیت خاصی ندارد و تنها یک نام از پیش تعریف شده برای Goal شما هستند.

در قسمت Goal Slot ID هم می‌توانید برای goal خود یک آیدی مشخص کنید که بهتر است به صورت پیشفرض باشد. هر goal یک آیدی مخصوص به خود دارد که گوگل آنالیتیکس به صورت پیشرفض یک آیدی به آن اختصاص می‌هد و لزومی ندارد شما آیدی را تغییر دهید.

ما گزینه custom را انتخاب می‌کنیم و روی گزینه continue کلیک می‌کنیم.

مرحله دوم : Goal description

در این مرحله باید برای Goal مورد نظرتان، یک نام انتخاب کنید و سپس نوع goal را مشخص کنید.

برای نام بهتر است که یک یک نام معنا دار را انتخاب کنید، مثلا اگر goal مورد نظر شما ثبت نام کاربر در خبرنامه است، newsletter signup  می‌تواند یک نام مناسب باشد.

در مورد نوع goal باید بدانید که ۴ نوع goal به صورت پیشفرض در گوگل آنالیتیکس وجود دارند.

۱- بر اساس مقصد(destination): در این حالت وقتی کاربر وارد صفحه مشخصی از سایت شود، یک goal زده می‌شود. مثلا فرض کنید که کاربر بعد از ثبت نام در خبرنامه وارد یک صفحه تشکر می‌شود که آدرس آن /thanks.html است.

شما می‌توانید آدرس صفحه تشکر را به عنوان صفحه مقصد مشخص کنید تا هربارکه کاربری به این صفحه هدایت می‌شود، یک goal زده شود. باید مطمئن باشید که کاربر تنها در صورت ثبت نام در خبرنامه وارد این صفحه می‌شود، در غیر این صورت آمار تعداد goalهای زده شده دقیق نخواهد بود.

۲- بر اساس زمان(Duration): در این حالت شما مشخص می‌کنید که اگر کاربر مدت زمان مشخصی را در سایت بماند، یک goal زده شود. این حالت برای مجلات اینترنتی که هدفشان حضور طولانی مدت کاربر در سایت است مناسب است.

۳- بر اساس صفحه در هر جلسه(pages per session): در حالت شما مشخص می‌کنید که هرگاه کاربر در یک سشن ایجاد شده بیش از xتعداد صفحه را مشاهده کرد یک goal زده شود.

۴- بر اساس رویداد(event): در این حالت وقتی کاربر عمل مشخصی مانند پلی کردن یک ویدیو یا کلیک کردن روی یک دکمه را انجام می‌دهد یک goal زده می‌شود.

ما نام goal را newsletter signup  انتخاب می‌کنیم و نوع goal را بر اساس مقصد یعنی حالت اول انتخاب می‌کنیم و سپس گزینه continue را کلیک می‌کنیم.

مرحله سوم : Goal details

در این مرحله باید جزئیات goal مورد نظر را بر اساس نوع goal وارد کنیم.

در مرحله قبل نوع goal را بر اساس مقصد انتخاب کردیم، پس در این مرحله باید آدرس مقصد(صفحه‌ تشکر) که کاربر پس از ثبت‌نام در خبرنامه وارد آن می‌شود را مشخص کنیم.

دقت کنید که اگر آدرس صفحه شما www.yourdomain.com/thanks.html است در قسمت آدرس تنها باید /thanks.html را وارد کنید.

در قسمت value می‌توانید برای goal خود ارزش ریالی مشخص کنید. مثلا اگر هر ثبت‌نام در خبرنامه برای شما به اندازه ۱هزارتومان ارزش تجاری دارد، می‌توانید این عدد را به آن اختصاص بدهید که معمولا زیاد از این گزینه استفاده نمی‌شود.

در قسمت Funnel می‌توانید برای Goal خود یک مسیر مشخص کنید، مثلا اگر برای ثبت نام در خبرنامه کاربر باید حتما از دو صفحه مشخص عبور کند، می‌توانید این دو صفحه را به عنوان مراحل قبل از ثبت نام به فانل اضافه کنید.

در پایان روی گزینه verify this goal کلیک کنید تا مشخص شود که آیا مراحل را درست پشت سر گذاشته‌اید یا خیر. اگر پس از کلیک روی این گزینه عدد صفر به شما نشان داده شود به معنی این است که این goal تا به حال در سایت شما زده نشده است.

به عنوان مثال اگر برای ثبت نام در خبرنامه goal ست کرده‌اید و با کلیک روی این گزینه عدد صفر به شما نمایش داد شد، به این معنی است که تا به حال کسی در خبرنامه ثبت نام نکرده است و وارد صفحه تشکر نیز نشده است.

اگر سایت شما مدتی است که فعالیت می‌کند و می‌دانید که از زمان اتصال سایت به آنالیتیکس تعدادی در خبرنامه ثبت نام کرده‌اند پس قطعا در تنظیم goal خطایی وجود دارد، زیرا نباید عدد صفر به شما نمایش داده شود. که احتمالا این خطا مربوط به بخش آدرس صفحه مقصد است.

اما اگر پس از کلیک روی گزینه verify this goal عددی غیر از صفر به شما نمایش داده شد، یعنی goal را درست ست کرده‌اید.

اتصال سایت به گوگل وبمستر تولز

گوگل وبمستر تولز چیست؟

گوگل وبمستر تولز یکی از ابزارهای کاربردی در زمینه سئو است که توسط گوگل ارایه شده است. البته این ابزار نمی‌تواند یک متخصص سئو را در استفاده از ابزارهای مکمل دیگر بی نیاز کند، اما آمارهای خوبی از وضعیت لینک‌های دریافتی، مطالب ایندکس شده یک وب‌سایت و همینطور جایگاه وب‌سایت در گوگل برای کلمات کلیدی مختلف در اختیار شما قرار می‌دهد.

به گوگل وبمستر تولز، گوگل سرچ کنسول هم گفته می‌شود.

ساخت اکانت وبمستر تولز و اتصال سایت به آن

برای ساخت اکانت وبمستر تولز نیاز به یک جیمیل دارید که بهتر است از همان جیمیلی که با آن اکانت گوگل آنالیتیکس ساختید، استفاده کنید.

وارد سایت گوگل وبمستر تولز شوید و اگر در حساب جیمیل خود لاگین نیستید، از بالا سمت چپ لاگین را انجام دهید.

بعد از اینکه با حساب جیمیل خود وارد سرچ کنسول(وبمستر تولز) شدید، صفحه زیر برای شما نمایش داده می‌شود و از شما درخواست می‌کند که آدرس سایت خود را وارد کنید و روی گزینه Add A  Property کلیک کنید.

در اینجا هم مانند گوگل آنالیتیکس به وب‌سایتی که اضافه می‌شود یک پروپرتی گفته می‌شود. اگر سایت شما هم با www باز می‌شود و هم بدون www، در این صورت گوگل این دو آدرس را دو سایت مجزا محسوب می‌کند.

پس بهتر است پس از ثبت سایت بدون www و اتمام پروسه ثبت، یکبارهم با www  سایت را به عنوان یک پروپرتی جدید اضافه کنید و در ادامه به گوگل بگوید که کدام شیوه نمایش را برای سایت شما در نظر بگیرد، با www یا بدون www.

هر کدام را که به عنوان اولویت انتخاب کردید، آدرس‌های سایت شما به آن شکل در گوگل دیده می‌شوند و بهتر است که تا آخر به همان شکل ادامه دهید.

بعد از اینکه سایت خود را ثبت کردید گوگل از شما می‌خواهد که با قرار دادن یک کد در سایتتان، نشان دهید که شما مالک سایت هستید. به تصویر زیر دقت کنید.

همانطور که مشاهده می‌کنید دو تب در تصویر وجود دارد، تب سمت چپ راهکار پیشنهادی گوگل برای احراز هویت شما به عنوان مالک وب‌سایت است و تب سمت راست راهکارهای جایگزین دیگر را پیشنهاد می‌د‌هد.

در راهکار پیشنهادی گوگل همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید شما باید یک فایل html را دانلود کنید و در قسمت روت سایت یعنی پوشه public-html آپلود کنید به طوری که در آدرس yourdomain.com/htmlfilename قابل دسترس باشد. و یادتان باشدکه هیچوقت این فایل را حذف نکنید.

در ادامه به راهکارهای جایگزین می‌پردازیم:

گزینه تگ html :

در این روش یک متا تگ در اختیار شما قرار داده می‌شود که شما باید این تگ را در هدر سایت خود قرار دهید.

گزینه google analytics:

با این گزینه اگر سایت شما در گوگل آنالیتیکس ثبت شده باشد، خیلی راحت با زدن گزینه verify سایت شما در گوگل سرچ کنسول هم ثبت می‌شود.

گزینه google tag manager:

اگر سایت شما در گوگل تگ منیجر ثبت شده باشد با زدن گزینه verify سایت شما در گوگل سرچ کنسول هم ثبت می‌شود.( در یک مقاله جداگانه به سرویس گوگل تگ منیجیر خواهم پرداخت)

همانطور که مشاهده کردید با ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز و احراز هویت وب‌سایتتان، سایت شما در گوگل وب مستر تولز ثبت می‌شود. در یک پست جداگانه به آموزش کامل گوگل وبمستر تولز و کار با داشبورد و امکانات آن خواهم پرداخت.

اما همانطور که اشاره کردم، اگر سایت خود را بدون www ثبت کردید، نوبت به این می‌رسد که یک بار هم با www سایت را ثبت کنید و سپس به گوگل بگویید که کدام را به عنوان آدرس اصلی در نظر بگیرد.

اینبار مراحل احراز هویت را نخواهید داشت زیرا گوگل متوجه شده است که شما مالک سایت هستید.

برای اینکه به گوگل بگویید کدام آدرس، به عنوان آدرس اصلی شما است، کافی است به پیام‌های خود گوگل در بخش message دقت کنید، گوگل به شما هشدار داده است که باید چه کنید.

اتصال گوگل آنالتیکس و گوگل وبمستر تولز

با اتصال گوگل وبمستر تولز و گوگل آنالیتیکس می‌توانید اطلاعات وبمستر تولز را در گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید و یکپارچگی خوبی بین این دو سرویس ارزشمند گوگل ایجاد کنید.

در داشبورد گوگل آنالیتیکس خود وارد بخش Acquisition  شوید و گزینه Search Engine Optimization را انتخاب کرده و سپس روی گزینه Queries  کلیک کنید.

اگر شما هیچگونه اطلاعاتی را در این بخش مشاهده نمی‌کنید به این معنی است که حساب گوگل آنالیتیکس شما به حساب وبمسترتولز شما متصل نیست، برای اتصال گوگل به شما پیشنهاد می‌دهد که این دو حساب را به هم متصل کنید و دکمه‌ای برای اتصال برای شما نمایش داده می‌شود که با کلیک روی آن وارد مراحل کوتاه اتصال این دو حساب می‌شود.

ردگیری کمپین تبلیغاتی با ساخت UTM

فرض کنید که برای معرفی محصول جدیدتان یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کرده‌اید و از طریق تبلیغاتی بنری، ارسال ایمیل و انتشار ریپورتاژ آگهی در چند سایت در حال تبلیغ محصولتان هستید. یا فرض کنید که تبلیغات شما همگی در یک‌ وبسایت است، یکی در هدر وبسایت، یکی در فوتر وبسایت، یکی در صفحه محصول و یکی به صورت ریپورتاژ آگهی می‌باشد.

در این شرایط برای بررسی اثربخشی هرکانال و حتی اثربخشی تبلیغات در بخش‌های مختلف یک سایت، لازم است که برای هرکدام لینک متفاوتی تعریف کنید، البته لینک هدف ثابت است و همگی به صفحه محصول لینک هستند، اما هرکدام یک سری پارامتر در ادامه لینک دارند.

UTM همان پارامترهایی هستند که به انتهای لینک اصلی اضافه می‌شوند و رصد کردن ترافیک هر تبلیغ را برای شما میسر می‌کنند. با کمک utm شما به راحتی می‌توانید ترافیک دریافتی از بنر قرارداده شده در هدر یک وبسایت را از بنر قرار داده شده در فوتر وبسایت تفکیک کنید و اثربخشی آنها بسنجید.

لینک بدون پارامتر:

https://ronaaq.com/instagram-contest-book/

این لینک مربوط به صفحه دانلود کتاب در رونق است و بدون پارامترهای UTM است. اگر من برای تبلیغ کتابم در دو سایت متفاوت از این لینک استفاده کنم، متوجه نخواهم شد که از هر سایت چند نفر به صفحه کتاب وارد شده اند و رصد کرد ترافیک هر کدام کار دشواری خواهد بود، مخصوصا زمانی که شما چندین تبلیغ فعال در یک یا چند سایت مختلف دارید.

لینک با پارمترهای utm:

من از این لینک برای تبلیغ صفحه کتابم در سایت تکراتو استفاده کرده ام. این همان لینک صفحه کتاب است، اما این بار پارامترهایی را به انتهای آن اضافه کرده ام که بتوانم ترافیک دریافتی از آن را رصد کنم.

مثلا من پارامتر سورس را اضافه کردم تا مشخص باشد که سورس این ترافیک سایت تکراتو است.

پارامتر مدیوم را اضافه کرده ام که نشان دهم که رسانه تبلیغاتی یا شیوه تبلیغاتی من چیست، که در این مورد این لینک برای تبلیغات به صورت ریپورتاژ است.بعدها می‌توانم تمام ترافیک‌های دریافتی از شیوه تبلیغاتی را بررسی کنم.

پارامتر کمپین را ست کرده ام تا بعدها بتوانم به صورت کلی آمار کمپین‌ها تبلیغاتی این کتاب را بررسی کنم.

پارامترهای دیگری نیز وجود دارند که بسته به نیاز خود و گستردگی تبلیغات خود می‌توانید از آنها استفاده کنید. اگر کتابم را در سایت دیگری به صورت ریپورتاژ قرار می‌دادم تنها پارامتر سورس در این لینک تغییر می‌کرد.

ساخت UTM

برای ساخت UTM هم می‌توانید به صورت دستی این کار را انجام دهید و هم می‌توانید از ابزارهای آنلاین برای ساخت UTM استفاده کنید.

من توصیه می‌کنم در گوگل کلمه UTM Builder را سرچ کنید تا ابزارهای ساخت UTM به شما نمایش داده شوند، از همان لینک‌های اول و دوم می‌توانید استفاده کنید.

در تصویر زیر یکی از این ابزارهای ساخت UTM را مشاهده می‌کنید، من با پر کردن فیلدهای این فرم، به لینکی با پارامترهای UTM رسیدم و در نهایت از آن برای تبلیغ در سایت تکراتو استفاده کردم.

قسمت URL: در این قسمت باید لینک اصلی را وارد کنید. مثلا من قصد تبلیغ صفحه کتاب در سایت را داشتم. پس لینک این صفحه را وارد کردم.

قسمت Campaign Source: در این قسمت باید مشخص کنید که ترافیکی که قرار است به لینک هدف وارد شوند از کدام منبع هستند. از فیسبوک است، از اینستاگرام است، از سایت مشخصی است و یا از خبرنامه است؟ من قرار بود این لینک را در سایت تکراتو قرار دهم پس سورس را تکراتو قرار دادم.

قسمت Campaign Medium:  در این قسمت باید مشخص کنید که تبلیغات شما از چه نوعی است. در واقع رسانه تبلیغاتی شما چیست. آیا از این لینک قرار است در تبلیغات بنری استفاده کنید؟ یا تبلیغات در ایمیل؟ یا تبلیغات کلیکی؟ من از تبلیغات ریپورتاژ می‌خواستم استفاده کنم پس کلمه ریپورتاژ را به عنون رسانه تبلیغاتی درج کردم.

قسمت Campaign Name: در این قسمت باید نام کمپین تبلیغاتی خود را وارد کنید. مثلا اگر قرار است در کمپین‌های متفاوتی محصول مورد نظر خود را تبلیغ کنید می‌توانید برای کمپین های خود نام مجزا ایجاد کنید.

مثلا ممکن است یکبار برای حراج پایان فصل تبلیغ بگذارید و نام این کمپین را bahar-50off قرار دهید و یک بار برای پاییز تبلیغ بگذارید و نام این کمپین را autumn-20off قرار دهید. من نام این کمپین را instagramcontestbook  قرار دادم.

دو قسمت دیگر به صورت اختیاری هستند و برای زمانی که تبلیغ شما قرار است بیش از این مقدار تفکیک شود، قابل استفاده است.

در نهایت در قسمت انتهایی، لینکی به شما داده شده است که برای تبلیغ خود باید از آن استفاده کنید. من این لینک را به تکراتو دادم تا کاربران در تکراتو از طریق این لینک به سایت من هدایت شوند و به من راحتی بتوانم ترافیک دریافتی از این لینک را تفکیک کنم.

مشاهده نتایج UTM در گوگل آنالیتیکس

حال نوبت به این است که در گوگل آنالیتیکس ترافیک دریافتی از تبلیغاتمان را تفکیک کنیم.

برای این کار شیوه‌های متفاوتی وجود دارد، مثلا ممکن است شما در بخشی از گوگل آنالیتیکس در حال بررسی تعداد خریدها و یا تعداد عضویت در خبرنامه باشید.

در این حالت می‌‌توانید ببینید چه تعداد از این عضویت‌ها از طریق لینکی وارد سایت شده‌اند که پارامتر Source در آن مقدار مشخصی دارد. مثلا من می‌توانم ببینم از تعداد دانلودهای این کتاب چه تعدادشان از طریق لینکی وارد شده‌اند که پارامتر source در آن کلمه techrato است.

اما در حالت عادی می‌توانید از طریق source/medium  و All campaign  آماری را از UTMهای خود مشاهده کنید. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، با رفتن به بخش کمپین‌ها می‌توانید آمار تمامی کمپین‌ها را مشاهده کنید، هر یک از این کمپین‌ها مربوط به یک UTM است.

مثلا اگر نام کمپین را در UTM کلمه bahar-20off ست کرده باشید، در این بخش می‌توانید آمار مربوط به آن را مشاهده کنید.

در قسمت source/medium هم می‌توانید ترافیک دریافتی از هر source یا Medium را مشاهده کنید. مثلا من می‌توانم ترافیک مربوط به سورس تکراتو را مشاهده کنم و ببینم که چه میزان ترافیک از این سایت داشته ام.

همواره به یاد داشته باشید، چیزی را که نتوانید اندازه بگیرید، نمی‌توانید آن را بهبود دهید، پس بهتر است که تمامی فعالیت‌های تبلیغاتی خود را با استفاده درست از UTM رصد کنید.

بخش کلیدی و مهم در آنالیز سایت در گوگل

وقتی صحبت از آنالیز سایت در گوگل آنالیتیکس می شود، معمولا خیلی سریع به فکر اندازه گیری میزان ترافیک سایت می‌افتیم، که البته اصلی ترین آمار مورد بررسی میزان ترافیک است، اما تنها آمار مهم در گوگل آنالیتیکس این نیست.

در ادامه به بررسی یک آمار مهم در گوگل آنالیتیکس می پردازیم.

متوسط زمان حضور کاربر در هر صفحه (Avg. time on page)

این معیار، متوسط مدت زمانی که کاربران روی هر صفحه از سایت صرف می کنند را نمایش می دهد، به طور مثال اگر برای یک مقاله این عدد ۳دقیقه باشد، یعنی به طور متوسط هر بازدید کننده ۳ دقیقه روی این مقاله وقت می گذارد، ممکن است تعدادی ۱ دقیقه وقت بگذارند و تعدادی ۴ دقیقه، اما به طور میانگین می شود ۳ دقیقه.

این آمار به طور کلی هم برای سایت وجود دارد و میانگین تمامی صفحات را که بگیریم، این عدد برای کل سایت نمایش داده می شود.

آیا همیشه زمان بیشتر بهتر است؟

البته هر چه کاربر زمان بیشتری در سایت ما باشد، قطعا ما خوشحال می شویم، اما برخی از صفحات ماهیت متفاوتی دارند و حضور کوتاه مدت کاربر در آن ها چیز خیلی بدی نیست.

اما در مقالات و بخش های محتوایی سایت مسلما هرچه بیشتر در صفحه باشد و راضی تر باشد به نفع ماست، برای افزایش مدت زمان حضور کاربر می توانید در برخی صفحات از ویدیوهای مرتبط استفاده کنید و ببینید که چطور مدت زمان حضور کاربر افزایش پیدا می کند.

خلاصه مطلب

اگر از مطالب و عناوین گفته شده خیلی سریع عبور کردید و به این بخش رسیده‌اید، توصیه می‌کنم که برگردید و با حوصله بیشتری مطالب را مطالعه کنید، اما گر به هر دلیل مایل هستید از سرفصل‌های گفته شده مطلع شوید، در این مقاله به مطالب زیر پرداخته شده است:

گوگل آنالیتیکس چیست؟

چرا استفاده از گوگل آنالیتیکس اهمیت دارد؟

چگونه گوگل آنالیتیکس را بر روی وب‌سایت خود نصب کنیم؟

 آموزش گوگل آنالیتیکس ( شروع کار با گوگل آنالیتیکس و آشنایی با دشبورد آن)

چطور در گوگل آنالیتیکس goal تعریف کنیم؟

ساخت اکانت وبمستر تولز و اتصال سایت به آن

اتصال گوگل آنالتیکس و گوگل وبمستر تولز

ردگیری کمپین تبلیغاتی با ساخت UTM

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر