موضوعات وبسایت : تبلیغ
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

چگونه یک کانال تبلیغاتی در تلگرام بسازیم

چگونه یک کانال تبلیغاتی در تلگرام بسازیم

نویسنده : معین | زمان انتشار : 01 آذر 1399 ساعت 18:49

پیش‌حرف: چهار سال پیش که کانال تلگرام مدرسه نویسندگی را راه‌اندازی کردم، اصلاً تصور نمی‌کردم که تلگرام انقدر دوام بیاورد، چه برسد به اینکه بتوانم از طریق کانالم به اعتبار حرفه‌ای، روابط سازنده و دستاوردهای فراوانی برسم.

سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

حالا کانال مدرسه نویسندگی در حوزۀ تخصصی خودش در ایران اول است و هشت هزار عضو دارد؛ هشت هزار عضوی که تک‌تک آن‌ها با میل خودشان عضو کانال شده‌اند. از اولین روز کانال من حتی هیچ یک از اطرافیانم را هم توی این کانال «اد» نکرده‌ام. این از اول برای من یک اصل مهم بود که همه با اختیار خودشان عضو این کانال بشوند، نه با اجبار من. در تمام این سال‌ها تقریباً هیچ تبادل لینکی انجام ندادم. به هیچ هزینه‌ای برای تبلیغات متوسل نشدم و فقط و فقط روی تولید محتوای مفید و منظم متمرکز شده‌ام. و حالا گمان می‌کنم قدرت کانال و تاثیر و نفوذ آن دقیقاً به خاطر همین موضوعات است.

توی این مطلب برایتان از تجربیات عملی خودم در طراحی و توسعۀ یک کانال حرفه‌ای تلگرامی می‌گویم:

کتاب قلاب (HOOKED) با جملات زیر آغاز می‌شود:

هفتاد و نه درصد از دارندگان تلفن‌های هوشمند، حداکثر ظرف پانزده دقیقه پس از برخاستن از خواب به سراغ تلفنشان می‌روند.

شاید وحشتناک‌تر این است یک‌سوم آمریکایی‌ها می‌گویند که اگر قرار باشد بین رابطه‌ی جنسی و تلفن همراه یکی را انتخاب کنند، دومی را انتخاب می‌کنند.

با توجه به نکات بالا بدیهی است نمی‌توان تأثیر پررنگ تلگرام را در روز و روزگار ما ایرانی‌ها دست‌کم گرفت، به‌هرحال بسیاری از «معتاد به تلگرام» هستیم.

بنابراین «باید بپذیریم که در قلاب گیر افتاده‌ایم!»

به سؤالات زیر فکر کنید:

شما چند بار در روز تلگرام خودتان را چک می‌کنید؟ بیش از ده بار؟

بیشتر وقتی‌که در تلگرام می‌گذرانید صرف چت کردن می‌شود یا بازدید از کانال‌ها؟

اگر یک روز به تلگرام سر نزنید چه حالی پیدا می‌کنید؟

آیا کانالی هست که از به‌روز نشدن آن احساس دل‌تنگی کنید؟

و…

فکر کردن به سؤال‌هایی از جنس باعث می‌شود تا اشراف بیشتری به رابطۀ خودمان با تلگرام داشته باشیم.

حالا برویم سراغ اصل مطلب:

توسعه کیفی یک کانال تلگرام به‌مراتب مهم‌تر از توسعه کمی آن است.

به نظر من کانالی که ۱۰۰ عضو پیگیر و فعال دارد به‌مراتب بهتر و مؤثرتر از کانالی با ده هزار عضو منفعل و بی‌ربط است.

پس باید سؤال اصلی این پست را این‌جوری کامل‌تر کنیم:

چگونه یک کانال تلگرام‌ حرفه‌ای و باکیفیت داشته باشیم؟

بنابراین ساخت کانالی شبیه «گیزمیز» مدنظر ما نیست، هرچند شاید نکته‌هایی که در ادامه مطرح می‌شود برای ساخت کانال‌های پرمخاطب هم مفید باشد، ولی هدف ما در درجۀ اول کیفیت مخاطب است نه کمیت آن.

ده فرمان ساده برای داشتن کانالی ارزش‌آفرین و باکیفیت در تلگرام:

۱

برای جذب مخاطب به تبادل لینک با هر کانال غیر مرتبط و مبتذلی تن ندهیم.

بهتر است در هفته یک نفر عضو ثابت و ماندگار به کانال ما اضافه شود تا اینکه در یک روز صد نفر به کانال بپیوندد و در پایان هفته همۀ آن‌ها کانال را ترک کنند یا زحمت باز کردن کانال را به خودشان ندهند!

۲

اگر قرار است صرفاً یک ماشین «کپی‌پیست» باشید و هیچ حرف تازه‌ای برای گفتن ندارید. از راه‌اندازی کانال صرف‌نظر کنید.

کانال تلگرام را باید جایی مناسب و عالی برای تقویت «عضلات تولید محتوا» در نظر گرفت.

۳

آگهی ممنوع! قرار نیست از تلگرام صرفاً برای هدایت مخاطب به سایتمان استفاده کنیم.

وقتی روی کانال، فقط به انتشار لینک مطالب سایتم اکتفا می‌کنم، حس بدی به من دست می‌دهد، به گمانم باید حداقل هفتاد درصد از محتوای ما به‌طور کامل روی کانال منتشر شود و بیست تا سی درصد را به انتشار لینک‌ها اختصاص بدهیم. درباره انتشار آگهی این نسبت باید نود به ده باشد.

۴

تمرینی برای ایجاز

این شاید مهم‌ترین نکته برای تولید محتوا در تلگرام باشد. باید تا جایی که می‌توانیم کوتاه و موجز بنویسیم.

ایجاز یعنی توجه و احترام به مخاطب.

مخاطب تلگرام حوصلۀ خواندن چیزهای بلند را ندارد!

درست است که تلگرام مثل توییتر محدودیت ۱۴۰ کاراکتری ندارد، ولی به نظرم باید برای خودمان چنین محدودیت‌هایی را برای کانالمان در نظر بگیریم.

۵

از انتشار فایل صوتی نترسید.

مخاطب تلگرام پادکست گوش کردن را دوست دارد، ولی اگر سرماخورده‌اید یا تازه از خواب بیدار شده‌اید و صدایتان گرفته از ضبط فایل صوتی خودداری کنید!

انتشار پادکست آن‌قدر مفید و ارزش‌آفرین است که می‌ارزد به خاطر آن به کلاس فن بیان بروید و یک میکروفن درست‌ودرمان برای خودتان بخرید.

photo_2017-04-15_16-07-24-300x278.jpg

چگونه یک کانال تلگرام هوا کنیم؟!

اتود از مازیار بیژنی

۶

از عکس‌های درجه‌یک و باکیفیت استفاده کنید.

سعی کنید کانال شما هویت و سبک بصری خودش را داشته باشد.

سایت‌های مانند pixabay.com عکس‌هایی باکیفیتی را با کپی‌رایت آزاد منتشر می‌کنند و منبع خوبی برای تولیدکننده‌‌های محتوا در تلگرام هستند.

۷

هدف شما از راه‌اندازی کانال تلگرام چیست؟

اهدافی مثل کسب درآمد، شبکه‌سازی، آموزش، توسعۀ برند، تبلیغات و… می‌توانند اهداف اصلی شما برای ساختن کانال در تلگرام باشند.

ولی اگر می‌خواهید دوام بیاورید و مؤثر باشید اولین هدفتان، قبل از همۀ هدف‌هایی که در بالا ذکر شد، ارزش‌آفرینی و کمک کردن به دیگران باشد. سعی کنید تا جایی که می‌توانید برای اعضای کانالتان مفید باشید.

از دستاوردهای چنین دیدگاهی شگفت‌زده خواهید شد.

۸

اهمیت بازی‌سازی

آشنایی با فنون گیمیفیکیشن باعث می‌شود تا اعضای کانال را با خودتان همراه کنید و در میان انبوه کانال‌های تلگرامی متمایز شوید.

سایت motamem.org درس‌های خوبی دربارۀ گیمیفکیشن منتشر کرده است.

نوشتن پست‌های دنباله‌دار و جذاب، یکی از راه‌های همراه کردن مخاطبان با کانال است.

۹

تقویم محتوا داشته باشید.

بنا نیست چون ساختن کانال در تلگرام رایگان است و برای همه در دسترس، آن را دست‌کم بگیریم. باید برای کانالمان برنامه و تقویم محتوا و به‌روزرسانی داشته باشد.

اگر می‌خواهید به‌عنوان کانالی مرجع و معتبر شناخته شوید سعی کنید یک تقویم محتوا داشته باشید و حتی برای ساعات انتشار محتوا نیز برنامه‌ریزی کنید. بهتر است حداقل در دو سه نوبت مختلف شبانه‌روز کانال را تازه کنیم.

ضمناً انتشار مجدد پست‌های قبلی وبلاگ کار مفیدی است، بالاخره همیشه بعضی از پست‌های خوب کانال از دید برخی از اعضا پنهان می‌مانند.

۱۰

تلگرام، خانه‌ای روی آب!

به‌هرحال داشتن کانال در تلگرام مثل ساختن خانه‌ای روی آب است.

تولید و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی کار در بستری است که دیگران برای ما ساخته‌اند و ممکن است با یک کلیک یا یک اتفاق عجیب‌وغریب و پیش‌بینی‌نشده، در یک‌چشم ‌بر هم زدن هزاران نفر از اعضای کانالتان را از دست بدهیم.

پس بهتر است در کنار کانال، سایت اختصاصی خودمان را داشته باشیم. اعضای کانال در صورت تمایل می‌توانند در خبرنامه سایت ما عضو شوند.

پی‌نوشت: مسلماً نکات بسیاری برای ساختن و داشتن یک کانال حرفه‌ای در تلگرام وجود دارد که من به آن‌ها اشاره نکرده‌ام. امیدوارم با همفکری شما این سلسله پست‌ها ادامه داشته باشند.

منتظر نظرات شما و همین‌طور لینک کانال‌هایی که راه‌اندازی می‌کنید هستم.

قدرت نوشتن را دست‌کم نگیرید.

چگونه در تلگرام بدرخشیم؟

در این بخش به بررسی نکاتی برای راه‌اندازی و توسعهٔ کسب‌وکار در تلگرام می‌پردازیم. اگر می‌خواهید به‌طور جدی در تلگرام فعالیت کنید و با مخاطبان خود در ارتباط باشید قدم قدم با این نکته‌ها پیش بروید.

مقدمه

امروزه منابع ارزشمند و رایگانی در اختیار همۀ ما قرار دارد که بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ، امکانی فراهم ساخته‌اند تا به‌عنوان ابزاری کارآمد از آن‌ها بهره بگیریم. تولید محتوا، ساده‌تر و ارزان‌تر از همیشه شده و ابزارهای لازم برای انتشار انواع محتوا، به‌راحتی در دسترس همگان قرار گرفته است.

قدرت شبکه‌های پیام‌رسان، به‌خصوص برنامۀ تلگرام، به‌مراتب بیشتر از سایر رسانه‌ها شده است؛ به‌طوری‌که سهم بزرگی از بازار کسب‌وکار را به خود اختصاص داده‌اند. در حال حاضر، برنامۀ تلگرام در طبقه‌بندی شبکه‌های اجتماعی ایالات‌متحده و بسیاری از کشورهای دیگر، ردۀ اول را دارد و حتی از فیس‌بوک که جزو محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است، پیشی گرفته است.

آمار و اطلاعات منتشرشده در حوزۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، حضور بیش از ۴۷ میلیون کاربر ایرانی را در فضای اینترنت گزارش می‌دهد.

با توجه به حضور بیش از نیمی از جمعیت کشور در فضای اینترنت و فعالیت آن‌ها در شبکه‌های مختلف اجتماعی، به‌ویژه در تلگرام (به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های نصب‌شده بر روی تلفن‌های همراه)، می‌توانیم به قدرت این رسانه و فرصتی که برای همگان فراهم کرده است، پی ببریم.

تلگرام طی دو سال گذشته، بازار رسانه‌های اجتماعی کشور را تحت سلطۀ خود درآورده است. ایرانیان بیش از صد هزار کانال تلگرامی ایجاد کرده‌اند. گزارش ‌شده است که بیش از ۴۰ درصد از پهنای باند کشور را برنامهٔ تلگرام مصرف می‌کند. این آمار و ارقام نشان می‌دهند ما با یک برنامۀ پیام‌رسان قدرتمند مواجه هستیم.

پیام مهم این آمار این است که فرصتی جدید برای همۀ کاربران فراهم‌ شده تا بتوانند به راه‌اندازی کسب‌وکاری موفق در این فضا، فکر کنند. اکنون فاز جدیدی برای کارآفرینان ایرانی باز شده است تا بتوانند از طریق رسانه‌های اجتماعی، با سرعت بالاتر و هزینه‌هایی به‌مراتب پایین‌تر، فعالیت کنند. نگرش جدید به فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود این ابزار، به‌عنوان کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به اهداف فردی و سازمانی قلمداد شود.

حضور گستردۀ کاربران ایرانی در فضای تلگرام و فراهم کردن بستری برای استفادۀ درست از این ابزار به‌منظور شکل‌گیری کسب‌وکاری نوظهور، همان نکته‌ای است که ما را بر آن داشت تا برای نگارش این کتاب اقدام کنیم.

می‌خواهیم در این کتاب عمل‌گراتر رفتار کنیم و مرزهای کلی‌گویی را پشت سر بگذاریم و کاری اثربخش انجام دهیم.

یکی از مهم‌ترین اهداف ما، تغییر نگرش سنتی به کارکرد رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است. اطمینان داریم با به‌کارگیری مطالبی که گفته می‌شود، از فضای تئوری به عمل نزدیک‌تر شده و از نزدیک شاهد اثربخشی آن‌ها خواهید بود.

با به‌کارگیری نکته‌های این کتاب خیلی زود توانمندی لازم برای تولید محتوای اثربخش و ایجاد کسب‌وکاری سودمند را به دست می‌آورید.

اگر به فکر راه‌اندازی کانالی ارزش‌آفرین و پرمخاطب هستید این کتاب برای شماست و یا اگر کانالی دارید که رونق چندانی ندارد، این کتاب می‌تواند مسیر شما را دگرگون کند. در این کتاب‌ ایده‌های ناب و دست اولی را می‌یابید که به شما کمک می‌کنند تا به یک کارآفرین تلگرامی ثروت‌آفرین تبدیل شوید.

هیچ‌کس عضو کانالی که پر از تبلیغات خدمات و محصولات شماست نمی‌شود، اگر می‌خواهید در تلگرام بدرخشید باید محتوا داشته باشید، محتوایی مفید و کاربرپسند؛ اما این کافی نیست، بلکه باید بهترین روش‌های انتشار همه‌گیر محتوا را هم بلد باشید. در این کتاب تکنیک‌ها و ترفندهای تولید و انتشار محتوا در تلگرام را به زبانی ساده یاد می‌گیرید.

امیدواریم از خواندن این کتاب لذت ببرید.

تاریخچه

شاید برای شما هم جالب باشد که دربارۀ شکل‌گیری تلگرام و مؤسس آن بیشتر بدانید.

پاول دوروف و برادرش، بنیان‌گذاران نرم‌افزار تلگرام هستند.

این نرم‌افزار، در سال ۲۰۱۳، به‌عنوان ابزاری برای ارتباط مخفیانه بین پاول دوروف و برادرش، ساخته شد.

پاول دوروف که به دلیل اختلافات سیاسی از شرکت خودش اخراج شده و تحت تعقیب بود، به دنبال راهی برای ایجاد یک ارتباط امن بود، طوری که پلیس نتواند مکان او را ردیابی کند. به‌این‌ترتیب تصمیم گرفت نرم‌افزاری طراحی کند که امکان ردیابی را از تعقیب‌کنندگان بگیرد.

به کمک برادرش نیکولای دوروف، برنامۀ تلگرام طراحی شد و امکان برقراری ارتباطی امن شکل گرفت.

برنامۀ تلگرام، یکی از معدود برنامه‌هایی است که تاکنون کسی نتوانسته امنیت آن را زیر سؤال ببرد.

تلگرام برنامه‌ای رایگان است و پاول دوروف اعلام کرده که برای همیشه رایگان باقی می‌ماند.

این نرم‌افزار به‌سرعت در کشور ما فراگیر شد و توانست ظرف مدت‌زمانی کوتاه، عادات رفتاری و کاری مردم را تغییر بدهد. امروزه کمتر شرکت‌ها و سازمان‌هایی را می‌بینید که برای پیشبرد اهداف خود، به حضور در این فضا، احساس نیاز نکنند.

به لطف وجود چنین ابزار قدرتمند و کارآمدی در دنیای کسب‌وکار امروز، کانال‌های تلگرام با هدف ارائۀ یک ارزش جدید برای بازدیدکنندگان، راه‌اندازی می‌شوند و هرروز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود.

با فعالیت در این فضای جدید نه‌تنها کسب‌وکارها به اهداف خود می‌رسند، بلکه کاربران نیز با صرف وقت و هزینۀ کمتر، راحت‌تر و مطمئن‌تر، نیازهای خود را مرتفع می‌کنند. کاربرانی که قسمت اعظم زندگی خود را به حضور در این فضا اختصاص داده‌اند. قسمتی که می‌خواهند یاد بگیرند، سرگرم شوند، دوستان جدید پیدا کنند و یا خریدی انجام دهند.

دلیل این استقبال عمومی، جذابیت‌های زیادی است که تلگرام برای کاربران فراهم کرده است.

برخی از دلایل جذابیت نرم‌افزار تلگرام عبارت‌اند از:

اطلاعات به‌خوبی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد و دسته‌بندی مطالب به‌راحتی امکان‌پذیر است.

به‌راحتی می‌توان به پست‌های شخصی و اخبار روز دسترسی پیدا کرد.

کاربران برای کنترل جریان اطلاعات، از امکانات و فرصت کافی برخوردارند.

کاربران به‌طور خودکار از پست‌های جدید مطلع شده و می‌توانند برای دنبال کردن یا نکردن آن‌ها تصمیم بگیرند.

افراد پیشرو و نوآور، می‌توانند این ابزار را پایگاهی قابل‌اتکا، برای راه‌اندازی کسب‌وکارشان ببینند و اگر کسب‌وکار فعالی دارند، آن را فرصتی برای گسترش و بهینه‌سازی آن، قلمداد کنند.

برای استفادۀ بهینه از این فضا لازم است اصول و قواعد حاکم بر شبکه‌های اجتماعی، رعایت شود. با ما همراه باشید تا جدیدترین روش‌های تولید محتوا و انتشار آن را در تلگرام در اختیارتان قرار دهیم.

برای تولید محتوا در تلگرام باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

بیایید این فصل را با تعریف داستانی از شرپاها شروع کنیم.

از داستان شرپا چه چیزی می‌آموزیم؟

شرپاها، گروهی از ساکنین نپال هستند که بارها قلۀ اورست را فتح کرده‌اند. امروزه، کوهنوردانی که قصد فتح قلۀ اورست را دارند، به کمک شرپاها این مسیر را طی می‌کنند. درواقع شرپاها، ضمن حمل وسایل این کوهنوردان، راهنمای این افراد هستند تا با کم‌ترین آسیب و سردرگمی بتوانند با انتخاب بهترین مسیر راه هموارتری را تا رسیدن به قله، طی کنند.

مهم‌ترین نکته‌ای که در این داستان وجود دارد این است که شرپاها، نقش خود را مانند یک راهنما و مشاورِ پنهان، ایفا می‌کنند. به‌طوری‌که کوهنورد درنهایت، احساس می‌کند به‌تنهایی قله را فتح کرده است.

از این داستان یاد می‌گیریم که برقراری ارتباط و ارائۀ خدمات به مخاطب، باید با مشاوره و همراهی انجام شود تا اثربخشی لازم را داشته باشد.

ارائۀ هنرمندانۀ محتوا نیز می‌تواند نقش راهنما و مشاور را برای مخاطب ایفا کند. محتوای خوب، در مسیر نیازهای مخاطب، با او همراه می‌شود و خالق محتوا، با بهره‌گیری از قدرت کلمات و ترکیب درست آن‌ها، کاری می‌کند که مخاطب، آنچه را نیاز دارد بین کلمات پیدا کند.

ذهن مخاطب، بهترین جایی است که می‌توان بر آن متمرکز شد و با آن ارتباطی قوی برقرار کرد. اگر قرار است برای مخاطب نقش راهنما و مشاور را داشته باشید، تمام تلاش شما باید حول این نقطه متمرکز باشد که به ذهن مخاطب نزدیک شوید و آن را با محتوایی غنی، تغذیه کنید.

برای این کار لازم است از زبان مخاطب سخن بگویید و به‌جای تمرکز بر قابلیت‌های خود، به نیاز مخاطب و پاسخی که به او می‌دهید توجه کنید.

کوین هوگان، این مسئله را امر مهمی در موفقیت محتوا می‌داند و می‌گوید: باید بتوانید کاری کنید که مخاطبتان، خود را در حال استفاده از محصول شما ببیند. تنها در این صورت برنده می‌شوید.

مسیر ذهنی مخاطب با محتوایی که به او عرضه می‌شود، شکل می‌گیرد. هنرِ ارائه‌دهندۀ محتوا این است که احساس مخاطب را درگیر کند به‌طوری‌که او قادر باشد حداقل در ذهن خود، دلایلی منطقی برای همراهی پیدا کند.

برای شروع فعالیت در تلگرام، باید به چه سؤالاتی پاسخ داده شود؟

راه‌اندازی کانال تلگرام و ارائۀ محتوا بر بستر آن، باید راهی باشد تا آنچه در ذهن شماست، به‌سادگی در اختیار مخاطب قرار بگیرد. برای رسیدن به این منظور، لازم است در مورد ابعاد مختلف کار، ذهنیتی روشن داشته باشید.

برای رسیدن به این هدف، قبل از اینکه به خواندن سطرهای بعدی بپردازید، چند دقیقه وقت بگذارید و جواب این پرسش‌ها را یادداشت کنید:

  1. هدف شما از راه‌اندازی یک کانال تلگرام چیست؟

می‌خواهید برند شخصی‌تان را تقویت کنید؟

قصد راه‌اندازی کسب‌وکار و ایجاد درآمد دارید؟

برای پر کردن وقت و به‌عنوان سرگرمی به آن نگاه می‌کنید؟

می‌خواهید از بازار رقابتی دور نباشید و برای همراهی با بازار رقبا آن را تجربه کنید؟

به فضایی برای تبلیغ محصولات خود نیاز دارید؟

  1. یک کانال موفق، دقیقاً کدام انتظار شما را برآورده می‌کند؟

باید صادقانه از خود بپرسید، درصورتی‌که روند شکل‌گیری کار به‌درستی پیش رفت، قرار است چه میزان از انتظارات شما برآورده شود و چه تأثیری بر عملکرد آتی شما خواهد داشت.

  1. می‌خواهید چه کسانی مخاطب شما باشند؟

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که بازار هدف شما چه خصوصیاتی دارد؟ مخاطبان کانال شما، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند تا شما را به اهداف خود نزدیک‌تر کنند؟

  1. با استفاده از این بستر، قصد دارید چه ارزشی را به مخاطب ارائه کنید؟

مهم‌ترین قسمت فعالیت شما، باید بر ارزشی که برای مخاطب ایجاد می‌کنید متمرکز باشد. شما برای انتخاب شدن یا کنار گذاشته شدن، تنها یک کلیک فاصله‌ دارید.

بزرگ‌ترین سرمایۀ یک کانال تلگرام خوب، ارزش ویژه‌ای است که به مخاطب ارائه می‌دهد و از این رهگذر، مسیر رسیدن به هدف او را تا حد امکان کوتاه‌تر و هموارتر می‌کند.

ازاین‌رو باید تلاش کنید ارزشی منحصربه‌فرد به مخاطب ارائه دهید. ارزشی که باعث می‌شود همراهی با شما، برای او منفعت بزرگی ایجاد کند.

  1. در حال حاضر چه کمبودی در فعالیت رقبا احساس می‌کنید و برای جبران آن چه برنامه‌ای دارید؟

اگر قرار است همان محتوایی را که همه در شبکه‌های مختلف اجتماعی به آن دسترسی دارند عرضه کنید، منطقی نیست انتظاری از نتیجه‌بخش بودن کار داشته باشید. یکی از دلایل موفقیت هر کسب‌وکار، این است که خلأهای موجود در بازار را تشخیص می‌دهد و در جهت رفع آن‌ها بستری فراهم می‌کند تا از این طریق، به معرفی خدمات خود بپردازد.

و درنهایت باید بتوانید به این پرسش کلیدی از رابرت کولیز پاسخ دهید:

  1. «حالا که توجه خواننده را به خود جلب کرده‌اید، می‌خواهید با این توجه چه‌کار کنید؟»

فرآیند تولید محتوا چیست؟

برخلاف آنچه اغلب تصور می‌شود، شالودۀ ساخت یک کانال موفق، ساده است. اگر محتوای خوب تولید کنید به‌طوری‌که قابلیت اشتراک‌گذاری داشته باشد، مخاطبان آن را به دیگران پیشنهاد می‌کنند و به‌این‌ترتیب شما وارد یک تعامل می‌شوید و افراد بیشتری را به سمت خود جذب خواهید کرد.

%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85-1.jpg

لازم است به‌طور خستگی‌ناپذیر، برای تولید محتوایی که موردپسند مردم است، اقدام کنید.

در فضای تلگرام، فقط بهترین محتوا شانس اشتراک‌گذاری مجدد را دارد. محتوای خوب می‌تواند بهترین تبلیغ برای کانال شما باشد و جهت اعتمادسازی بیش‌ترین تأثیر را بر ذهن مخاطب بگذارد.

همان‌طور که شاهد هستیم، روزبه‌روز بر تعداد کانال‌های تلگرام افزوده می‌شود. کاربران آزادی انتخاب دارند و از بین تمامی کانال‌های موجود، بهترین گزینه را انتخاب می‌کنند. به‌این‌ترتیب تنها کانال‌هایی شانس دیده شدن دارند که محتوایی مفید و ارزشمند، عرضه کنند.

رعایت چه نکاتی محتوا را غنی می‌کند؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم هدف ما راه‌اندازی کانال تلگرامی است که در قلب خود یک کسب‌وکار فعال دارد و تمرکز اصلی آن بر تولید محتوای باکیفیت است. درواقع با استفاده از تولید محتوا می‌توان به کسب‌وکار فعلی غنای بیشتری بخشید و یا فعالیتی را از نقطۀ صفر آغاز کرد.

مفهوم دیگری که در سراسر این پست به آن توجه شده، نرخ تبدیل است. می‌دانیم که تعداد اعضای کانال تلگرام یا تعداد بازدید از پست‌ها نمی‌تواند معیار خوبی برای قضاوت دربارۀ بهره‌وری و اثربخشی فعالیتی باشد.

منظور از نرخ تبدیل این است که در صورت نیاز به هرگونه اقدام از طرف مخاطب (مانند خرید محصول یا اشتراک‌گذاری محتوا) چه تعداد از اعضای کانال تلگرام، حاضرند با شما همراهی کنند. به عبارتی، چه تعداد از اعضای بالقوۀ کانال به مشتری بالفعل تبدیل می‌شوند.

ممکن است کانالی که صد نفر بازدیدکننده دارد، نسبت به کانالی که بازدیدکنندگان میلیونی دارد، نرخ تبدیل بالاتری داشته باشد.

پس نتیجه می‌گیریم توسعۀ کیفی کانال تلگرام به مراتب مهم‌تر از توسعۀ کمی آن است.

برای رسیدن به این منظور، لازم است به عنوان تولیدکنندۀ محتوا به چند نکتۀ مهم توجه کنید:

روی تولید محتوای باکیفیت تمرکز کنید

یکی از نکاتی که رعایت آن تمایز را ارزان‌تر و راحت‌تر ایجاد می‌کند، عرضۀ محتوای ارزشمند است. همان چیزی که اغلب در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های مختلف کمتر دیده می‌شود. مخاطب آگاه امروزی تفاوت بین محتوای کپی‌شده و تکراری را با محتوایی که برای آن وقت صرف شده و باهدف تولید می‌شود درک می‌کند. برای تولید محتوای مفید و ارزشمند لازم است خالق محتوا از بهترین داشته‌های خود استفاده کرده و آن‌ها را هنرمندانه عرضه کند.

در فصل بعد، راجع به نحوۀ تولید محتوای باکیفیت، بیشتر می‌گوییم.

با مخاطب ارتباط ذهنی برقرار کنید

بهتر است در نوشتن از شیوۀ خودمخاطبی استفاده کنید. طوری که خود را به جای خواننده بگذارید و تلاش کنید سؤالاتی را که برای او پیش می‌آید و یا مطالبی را که دوست دارد ببیند، پیش‌بینی و آن‌ها را منتشر کنید.

به همۀ دلایلی که ممکن است مخاطب، شما را رها کرده و به سوی رقیبتان تمایل پیدا کند فکر کنید. به صورت ذهنی با مخاطب خود گفتگو کنید و به خواسته‌ها و نیازهایش پاسخ دهید.

می‌توانید سؤالاتی این‌چنین را در ذهن خود طرح کنید و تلاش کنید تا پیام شما پاسخگوی خوبی به این سؤالات باشد:

با خواندن این پست، چه چیزی در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد؟

احتمالاً خواننده کدام قسمت را حذف می‌کند؟

کدام نوع محتوا را نادیده می‌گیرد و از آن عبور می‌کند؟

با چه نوع محتوایی ارتباط قوی برقرار می‌کند؟

آیا نکتۀ ارزشمندی در این پست وجود دارد که نظر مخاطب را به خود جلب کند؟

اشتراک‌گذاری مطالب شخصی را با وسواس انجام دهید

هر پیام فرکانسی را برای مخاطب ارسال می‌کند. مراقب باشید با ارسال مواردی که برای شما مهم است و برای دیگران جذاب نیست آن‌ها را دل‌زده و خسته نکنید. هیجان خود را برای گفتن تمام اخبار کنترل کنید و آن‌ها را در زمان مناسب در اختیار کاربران قرار دهید.

برای استفاده از عکس‌های شخصی دقت کنید که ممکن است این نوع عکس‌ها به‌اندازه‌ای که برای شما جذابیت دارد برای مخاطبتان جالب نباشند. پیامی که عکس‌های شخصی به مخاطب می‌دهند این است که «بیایید همگی باهم، به دستاوردهای بزرگ من توجه کنیم».

خوب است که مخاطب در کنار پست‌های کانال شما حضورتان را احساس کند؛ اما دقت کنید انتشار چنین عکس‌هایی حجم زیادی را به خود اختصاص ندهد.

مخاطب وقتی با شما ارتباط جدی برقرار می‌کند که درنهایت بگوید: «این کانال عالی است. من از مطالبش استفاده می‌کنم و توانستم آن‌ها را در زندگی به کار ببرم».

تولید محتوا را با علاقه‌مندی‌های خود ترکیب کنید

اگر قرار است تولید محتوا در فضای تلگرام به کسب‌وکار شما تبدیل شود و زمان زیادی را از شما بگیرد باید آن را به شیوه‌ای انجام دهید که دوست دارید. باید توانمندی‌های خود را بسنجید و در زمینه‌ای که قادر به تولید محتوا هستید اقدام کنید.

چه روشی را بیشتر می‌پسندید؟ با کدام نوع از تولید محتوا ارتباط قوی‌تری برقرار می‌کنید؟

ویدئوهای تصویری

پادکست صوتی

نوشتن متن و نقل‌قول

محتوای تصویری مانند عکس یا اینفوگرافیک

بسته به نوع علایق خود می‌توانید از انواع محتوای قابل‌عرضه استفاده کنید. وقتی بر محتوایی متمرکز می‌شوید که با احساس بهتری تولید می‌شود مطمئناً نتایج دل‌چسب‌تری ایجاد خواهد کرد و ارتباط جدی‌تری با مخاطب برقرار می‌کند.

اصول نگارش درست را فرابگیرید

جورج اورول می‌گوید: یک نویسندۀ وسواسی باید قادر باشد در هر جمله‌ای که می‌نویسد به ۴ سؤال پاسخ دهد:

%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85.jpg

همیشه بیشتر از میزانی که منتشر می‌کنید، بنویسید. به این معنی که اگر قرار است متنی صد کلمه‌ای و تأثیرگذار بنویسید، بهتر است هزار کلمه نوشته باشید و آن صد کلمه را از میان انبوه تداعی‌ها و ایده‌های مختلفی که به ذهنتان رسیده بیرون بکشید.

مهارت نویسندگی مهارتی است که می‌تواند شما را به عنوان مدیر حرفه‌ای یک کانال تلگرامی متمایز کند. متن‌ها در تلگرام از اهمیت بالایی برخوردارند و قدرت در دست کسی که بر عمق و ظرفیت واژه‌ها مسلط باشد.

داستانی برای کانال خود تعریف کنید

مردم عاشق شنیدن داستان هستند و اگر آن را در فضای کاری شما ببینند به‌سرعت جذب فعالیت شما می‌شوند.

بسته به نوع فضای کاری و فعالیت خود می‌توانید از داستان‌ها برای ساخت پست‌های کانال استفاده کنید و به کمک آن‌ها فضای فکری مخاطب را از بعد احساسی غنی کنید.

علاوه بر این، وقتی کاربر برای اولین بار به فضای کانال شما نگاه می‌کند باید بتواند در عرض چند ثانیه با داستان فعالیت شما ارتباط برقرار کند. هر چه این داستان برای شما ملموس‌تر باشد راحت‌تر می‌توانید آن را به مخاطب خود عرضه کنید.

همیشه کنار دستتان یک رمان یا مجموعه داستان‌ داشته باشید و بگذارید قصه مثل خون در رگ‌های شما در جریان باشد. شما با قصه‌های منحصربه‌فرد خودتان ارتباطی عمیق و عاطفی با مخاطبانتان ایجاد می‌کنید.

فعال باشید و پست‌های زیادی تولید کنید

یکی از بهترین راه‌های موجود برای پی بردن به ذهنیت مخاطب و همچنین ایجاد فضا برای اشتراک‌گذاری مطالب، فعالیت منسجم‌تر و بیشتر است.

تا وقتی‌که محتوای خوب به اشتراک بگذارید مخاطب آن را می‌پذیرد و با شما همراهی می‌کند. درواقع ترجیح مخاطب هم این است که محتوای بهتر و بیشتری ببیند و استفاده کند.

گای کاوازاکی در رابطه با اشتراک‌گذاری مطالب در حجم بالا می‌گوید: نگران زیاد بودن محتوای منتشرشده نباشید. اگر در رسانه‌های اجتماعی کسی را دلخور نکنید درواقع به قدر کافی از این رسانه، تهاجمی استفاده نکرده‌اید. مخاطبی که با شما ارتباط جدی برقرار کند از زیاد بودن محتوا نه‌تنها دلخور نمی‌شود بلکه استفادۀ بیشتر می‌برد و با شما همراه‌تر خواهد شد.

ویژگی‌های کارآفرینی خود را تقویت کنید

برای موفقیت در این مسیر، باید ویژگی‌های یک کارآفرین موفق را در خود پرورش دهید.

یک تولیدکنندهٔ محتوای حرفه‌ای باید در آنِ واحد یک متفکر و یک هنرمند باشد.

تا حد امکان در نوشتن نوآوری داشته باشید.

در انجام فعالیت و نظم در مراحل مختلف کار جدیت داشته باشید.

جذاب باشید، جسور باشید و تلاش کنید آنچه علاقۀ شما را برمی‌انگیزاند در اختیار مخاطب خود قرار دهید؛ هرچند غیرمعمول یا در مواردی دور از فضای ذهنی مخاطب باشد.

متعهدانه و مسئولانه بنویسید. هرروز عضلات تولید محتوای خود را قوی‌تر کنید. برای موفقیت در این راه لازم است در را به سوی ناخودآگاه خود باز کنید و آن را با پشتکار تلفیق کنید.

پست‌های مختصر و جذاب منتشر کنید

اغلب مخاطبان در فضای تلگرام با محتوای کوتاه‌ ارتباط قوی‌تری برقرار می‌کنند. اگر می‌خواهید محتوای شما بیشتر به چشم بیاید و با فضای موجود همخوانی بیشتری داشته باشد تا حد امکان به سوی تولید محتوای مختصرتر و جذاب‌تر روی بیاورید. باید ایجاز و کوتاه‌نویسی را رعایت کنید چراکه این نوع نگارش نوعی احترام به مخاطب در فضای تلگرام است.

باوجوداینکه مردم زمان زیادی را در فضای مجازی سپری می‌کنند در ثانیه تصمیم می‌گیرند. شما با انتخاب شدن یا کنار گذاشته شدن به‌اندازۀ یک کلیک فاصله‌دارید.

ساده‌نویسی را تمرین کنید

از اصول مهمی که رعایت آن فضای کانال را دل‌نشین‌تر و دوست‌داشتنی‌تر می‌کند ساده‌سازی است.

طراحی ساده در پروفایل و نام کاربری‌تان حس خوبی برای مخاطب ایجاد می‌کند.

انتخاب نام ساده برای کانال، علاوه بر زیبایی ظاهری، در حافظۀ مخاطب راحت‌تر نقش می‌بندد.

ساده‌نویسی و انتخاب عناوین ساده را برای تولید انواع پست سرلوحۀ کار خود قرار دهید.

محتوایی که در حین عمیق بودن ساده باشد مخاطب را به همراهی بیشتر دعوت می‌کند.

توصیه‌های کاربردی برای تولید محتوا در تلگرام

برای اینکه فعالیت در فضای تلگرام استانداردهای کافی را داشته باشد و از طرفی، غنی بودن محتوا مخاطب را برانگیزاند و او را به مبلّغی فعال تبدیل کند، لازم است در تولید محتوا، به یک سری اصول اولیه مقید باشید. در این قسمت به ذکر مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

تجربه کسب کنید

برای تجربۀ همراهی خوب با بازدیدکنندگان لازم است مهارت‌ها و داشته‌های شما در نقطه‌ای با نیازهای مخاطب تلاقی پیدا کند. برای پی بردن به مختصات درست این نقطه به تجربه و زمان نیاز دارید.

لازم است برای مدتی محتوا تولید کرده و آن را در کانال قرار دهید و بازخوردها را بسنجید.

اینکه کدام محتوا بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود، با انتشار کدام نوع محتوا تعداد افرادی که کانال را ترک می‌کنند بیشتر می‌شود، چه بازخوردهای مستقیمی از مخاطب دریافت می‌کنید و دغدغۀ فکری غالب آن‌ها چیست.

پی بردن به جواب تمامی این سؤال‌ها تنها در صورت عمل کردن و تجربه حاصل می‌شود.

صمیمیت ایجاد کنید

بهترین نوع محتوا، آن‌هایی هستند که قادرند با مخاطب ارتباط صمیمی برقرار کنند. در این نوع پست‌ها، اثر انگشت خالق محتوا، به عنوانی فردی که بر موضوع اشراف کامل دارد مشخص است.

برای ایجاد صمیمیت لازم است از زبان مخاطب با او سخن بگویید. در بیان افکار و احساس خود، راحت باشید. نوع نگارش خود را به کلام مخاطب نزدیک‌تر کنید. تلاش کنید به جای کلمات تخصصی، از جملات و اصطلاحاتی که برای او ملموس‌تر هستند، بیشتر استفاده کنید.

پست‌هایی که عاری از صمیمیت هستند، این احساس را در مخاطب ایجاد می‌کنند که در حال خواندن نوشته‌های یک ربات است.

رعایت همین نکتۀ کلیدی، باعث می‌شود در مدت زمانی کوتاه، شاهد رشد خوبی در کانال تلگرام باشید.

گروه محتوایی درست کنید

سه محتوای برتر درزمینۀ کاری خود را پیدا کنید. سه نوع محتوایی که برای کاربران جذابیت زیادی دارد و به راحتی به اشتراک گذاشته می‌شود. سپس تلاش کنید با تمرکز بر آن‌ها منابع جدید و محتوای غنی‌تری در اختیار مخاطب قرار دهید.

برای این کار می‌توانید به جستجوی کلیدواژه‌ها در اینترنت بپردازید. می‌توانید نظر مردم را در رابطه با موضوعی واحد بررسی کنید. پرسش‌های متداول و دغدغه‌های روز را زیر نظر بگیرید و فهرستی از آن‌ها تهیه کنید.

سپس به این مسئله بپردازید که آیا فضایی برای پاسخگویی به این نیازها، وجود دارد؟ به این ترتیب فرصت را ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید با شناسایی خلأهای موجود، به بهترین نحو ممکن به آن‌ها پاسخ دهید.

از رقبای خود ایده بگیرید

اگر مطلبی موردتوجه تعداد افراد زیادی قرار می‌گیرد، هیچ ایرادی ندارد شما هم آن را صیقل داده و به شکلی متمایزتر به مخاطبان خود عرضه کنید.

روی ارزشی که ایجاد می‌کنید، متمرکز شوید.

راه‌اندازی کانال تلگرام و کسب‌وکاری که به دنبال آن شکل می‌گیرد، بیش از هر چیز بر ارزش‌های ایجادشده برای مردم، استوار است. هر محتوایی که برای مخاطب ارزش ایجاد کند درواقع به یکی از نیازهایش پاسخ می‌دهد و می‌تواند نوعی دعوت به همکاری تلقی شود.

همکاری را گسترش دهید

در مسیر شکل دادن به فضای کار می‌توانید از افراد تأثیرگذار کمک بگیرید. در سایت، وبلاگ و سایر بسترهایی که فراهم کرده‌اند مشارکت کنید و کامنت بگذارید. تلاش کنید در حد توان به پیشبرد کارشان کمک کنید و درنهایت برای همراهی و معرفی شما به مخاطبانشان از آن‌ها کمک بگیرید. برای اینکه مطالب شما به اشتراک گذاشته شود ابتدا باید مطالب دیگران را به اشتراک بگذارید.

پشتوانه ایجاد کنید

اگر وب‌سایتی دارید که با فضای کانال تلگرام شما مرتبط است، می‌توانید برای تبلیغ کانال خود، از این فضا استفاده کنید و البته عکس این روند را هم می‌توانید طی کنید. به این ترتیب که سایت خود را در کانال معرفی کرده و مخاطبان را برای خواندن مطالب طولانی و یا تخصصی‌تر، به آنجا هدایت کنید.

تا اینجا با مهم‌ترین نکات برای تولید محتوا آشنا شدید. در فصل بعد، در رابطه با تولید ویژگی‌های محتوای باکیفیت، صحبت خواهیم کرد. محتوایی که بتواند شما را از دیگران متمایز کرده و در ایجاد کسب‌وکار جدیدتان کمک‌کننده باشد.

محتوای باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟

کوتاه‌ترین فاصله‌ای که بین شما و انبوهی از مخاطبان بالقوه وجود دارد محتوای باکیفیت است.

این قانون ساده در فضای آنلاین به حدی دست‌کم گرفته‌شده است که می‌توان تنها با توسل به آن تمایزی وصف‌ناپذیر ایجاد کرد.

گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت در ایران باعث شده است کاربران با انبوهی از پست‌های مختلف، بمباران شوند. در این بین مردم به دنبال محتوای ارزشمند و مفید می‌گردند.

با وجود فعالیت‌های گسترده در تلگرام و تعداد زیاد کانال‌های فعال، هنوز تعداد انگشت‌شماری از فعالان را می‌بینید که می‌توانند محتوای باکیفیت ارائه دهند و نیازهای مخاطب را به بهترین شکل ممکن برطرف کنند.

توسعۀ تکنولوژی باعث شده است هزینۀ تولید محتوا به‌شدت کاهش پیدا کند و تقلید از محتوای دیگران به‌سادگی صورت گیرد. در این فضا، تنها راه ایجاد تمایز، تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند است.

این نوع محتوا بهترین راه برای بازاریابی و اعتمادسازی است. هیچ کانال تلگرامی از روز نخست، مخاطبان زیادی ندارد. به‌مرورزمان و با ایجاد محتوای مخاطب‌پسند، مسیری شکل می‌گیرد تا کاربران بالقوه به جمع مخاطبان و مشتریان به بپیوندند.

در این قسمت به تعریفی که دن نوریس از محتوای باکیفیت دارد می‌پردازیم:

محتوای عالی چیزی است که شما برای مخاطبان خود تولید می‌کنید تا نظرشان را جلب کرده و آن‌ها را تشویق به استفاده و اشتراک‌گذاری کنید.

با توجه به حجم زیاد محتوایی که روزانه در دسترس همه قرار می‌گیرد، تنها پیام‌هایی شانس انتشار مجدد دارند که برای مخاطب سودمند بوده و شخص احساس کند می‌تواند با اشتراک‌گذاری آن به دیگران هم کمک کند.

برای اینکه مخاطب بتواند محتوای باکیفیت را از پیام‌های سطحی تشخیص دهد، به دانش تخصصی در زمینۀ تولید محتوا نیاز ندارد. فقط کافی است با نیازهای او ارتباط برقرار کرده، مشکلی را حل کند و یا احساس خوبی برایش ایجاد کند.

حال به این سؤال مهم می‌پردازیم که:

فرآیند شکل‌گیری محتوای باکیفیت چیست؟

می‌توانیم تولید محتوای باکیفیت را، از رهگذر این سه مرحله بررسی کنیم:

فرآیند سه مرحله‌ای در انتشار محتوای باکیفیت:

تولید محتوای ارزشمند

برقراری ارتباط با مخاطب

اشتراک‌گذاری و باز نشر محتوا

در ابتدا لازم است توجه خواننده با محتوایی منحصربه‌فرد و ارزشمند جلب شود. بدون اینکه لازم باشد با استفاده از فنون متقاعدسازی سخت و پیچیده‌ مخاطب را به برقراری ارتباط مجاب کنید.

این نوع محتوا، اشتیاق کافی برای همراهی شما را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود با صرف کم‌ترین انرژی، بیش‌ترین تعداد مخاطبان جذب شوند.

با ارزشی که برای مخاطب ایجاد کرده‌اید، اعتماد او را جلب می‌کنید و درنهایت او حاضر است به عنوان یک همراه، پیامتان را مجدد به اشتراک بگذارد.

برای رسیدن به این منظور، گام به گام جلو می‌رویم تا با چگونگی تولید محتوای باکیفیت آشنا شوید و بتوانید آن را در عمل نیز به‌سادگی اجرا کنید.

ویژگی‌های محتوای باکیفیت چیست؟

در این قسمت از کتاب، به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌هایی که لازم است یک محتوا داشته باشد تا باکیفیت و ارزشمند تلقی شود، می‌پردازیم.

جلب توجه کند

مخاطبان شما، ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی دارند و قطعاً عکس‌العمل یکسانی به محتوای تولیدشده ندارند. ازاین‌رو برای جلب توجه مخاطب نمی‌توان تنها به یک روش اکتفا کرد.

برخی از انسان‌ها بعد احساسی قوی‌تری دارند و پیام‌هایی که حاوی مواردی احساسی است، می‌تواند نظر آن‌ها را بیشتر به خود جلب کند. به‌عنوان‌مثال پیام‌هایی که در آن‌ها از تصاویری مانند خانواده، طبیعت یا حیوانات، استفاده ‌شده است.

برای برخی دیگر که جنبۀ منطقی شخصیت آن‌ها قوی‌تر است، پست‌هایی که در قالب نمودارهای بصری، آمار و ارقام، تحلیل و بررسی موضوعی خاص و یا طرح سؤالات مختلف تهیه می‌شوند، می‌توانند موردتوجه قرار بگیرند.

ایجاد اعتماد کند

اعتمادسازی در فضای آنلاین، کار دشواری است. مخاطب تنها در صورتی اعتماد می‌کند که محتوای ارائه‌شده را عمیقاً باور کرده و با آن ارتباط برقرار کرده باشد.

در صورتی که اصول و قواعد فعالیت در فضای مجازی را رعایت کنید، می‌توانید اعتمادسازی بیشتری ایجاد کنید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که فرد قابل‌اعتمادی برای دیگران باشید.

چنانچه می‌خواهید مطلبی را از کانال‌های دیگر به اشتراک بگذارید حتماً با ذکر منبع این کار را انجام دهید. برای بیان نقل‌قول‌ها، روی پیدا کردن منابع وسواس خاصی داشته باشید و به صورت کاملاً شفاف بیان کنید.

اگر فضای کاری شما اجازه می‌دهد می‌توانید کانال خود را به نام تجاری و یا برند محبوبی مرتبط کنید و از طریق ایشان کسب اعتبار کنید.

اشتیاق ایجاد کند

برای ایجاد اشتیاق در مخاطب، باید در وهلۀ اول به این موضوع پرداخته شود که تمرکز اصلی فعالیت شما در کانال تلگرام بر روی محصولات و ارائۀ خدمات است یا اینکه ابعاد فردی و انسانی در آن پررنگ‌تر است.

چنانچه تمرکز فعالیت‌های شما بر روی محصولات باشد، مواردی در مشخصه‌های محصول می‌تواند عامل اشتیاق برای مخاطب باشد که به ابعادی مانند کیفیت، کارایی، کمیاب بودن، ماندگاری، سادگی و کاربردی بودن، اشاره می‌کند.

اگر درزمینۀ ارائۀ خدمات فعالیت می‌کنید، می‌توانید بر مفید بودن، جدید و منحصربه‌فرد بودن و قابل‌اعتماد بودن متمرکز شوید.

برای دیگر فضاها که بیشتر مخاطب‌محور هستند باید به نیازهای اصلی مخاطب پرداخته شود. اینکه مردم‌دوست دارند بیشتر چه نوع محتوایی را ببینند یا بشنوند و نیاز دارند چه چیزی را از دل محتوا برداشت کنند.

نیازی را رفع کند

هیچ پیامی نمی‌تواند برای تمامی مخاطبان جذاب و مفید باشد. به این دلیل که نیازهای مخاطبان، متفاوت و در سطوح مختلف است. البته می‌توان دیدگاه غالب مخاطبان را مدنظر داشت و با توجه به آن، به تولید محتوای مناسب‌تر پرداخت.

برای پی بردن به این مسئله، می‌توانید سؤالاتی این‌چنین را مطرح کنید:

آیا به رفع نیازهای اولیۀ مخاطب کمک می‌کند؟

آیا احساس خود شکوفایی و رشد را در او تقویت می‌کند؟

آیا او را قادر می‌سازد از لحاظ احساسی درگیر شده و به نیازهای ارتباطی وی پاسخ داده شود؟

آیا در رفع دغدغه‌های امنیتی او راهگشا خواهد بود؟

وقتی تشخیص می‌دهید قرار است چه نوع نیازی از مخاطب را مرتفع کنید به تولید محتوای باکیفیت، نزدیک‌تر شده و سبک خاص خود را پیدا می‌کنید.

سؤالی که در این قسمت پیش می‌آید این است که:

چه روش‌هایی برای تولید محتوای باکیفیت وجود دارد؟

برای پاسخ دادن به این سؤال، باید به نوع فعالیت و جنس محتوای تولیدشده توجه کنیم.

به تناسب محصول یا خدمتی که قرار است در کانال شما ارائه شود می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید.

در اینجا به سه روش عمده برای تولید محتوا اشاره می‌کنیم:

  1. تولید محتوا بر اساس مطالعات تخصصی و دانش شخصی
  2. تولید محتوا از طریق گردآوری و عرضۀ داده‌های موجود
  3. تولید محتوا با استفاده از تحلیل و گزارش‌دهی

تولید محتوا بر اساس مطالعات تخصصی و دانش شخصی

محتوا می‌تواند بر اساس خروجی مطالعات یک فرد تولید شود. به طوری که نتیجه‌گیری نهایی مطالعات در قالب پیامی در تلگرام منتشر شده و به بررسی یک مسئله از دیدگاهی واحد پرداخته شود.

این نوع محتوا به دلیل اصیل و غیر کپی بودن می‌تواند برای بیننده جذاب باشد مشروط بر اینکه حرف تازه‌ای در آن نقل شود و به مسائلی اشاره شود که پیش از آن وجود نداشته‌اند.

از مزیت‌های دیگر این نوع پست‌ها این است که برای فضای کانال هویت ایجاد می‌کند. اعضا می‌توانند با نظرات و دیدگاه مدیریت کانال در رابطه با موضوعی خاص آشنا شوند و با آن ارتباط برقرار کنند.

به‌عنوان‌مثال یک کانال تلگرام آموزشی را در نظر بگیرید که می‌خواهد اقدام به تولید این نوع محتوا کند. تولیدکنندۀ محتوا می‌تواند عنوان یک کتاب را انتخاب کند و در رابطه با مطالعاتی که داشته نظر شخصی خود را در رابطه با موضوع کتاب برای دیگران منتشر کند؛ مانند کسی که برای وبلاگش پست می‌نویسد و از دیدگاه خود به بررسی موضوعات مختلف می‌پردازد.

ایجاز و کوتاه نویسی از مهم‌ترین نکته‌هایی است که باید در تهیۀ این نوع متون رعایت شود. اگر قرار است پادکست صوتی و یا ویدئو تهیه شود، بهتر است فقط به بیان مسائل اصلی پرداخته‌ شده و تا حد امکان کوتاه و مختصر باشد.

تولید محتوا از طریق گردآوری و عرضۀ داده‌های موجود

لازم نیست همۀ پست‌هایی که برای کانال تلگرام تهیه می‌شود از منظر شخصی و تخصصی باشند. گردآوری داده‌های موجود، دسته‌بندی آن‌ها و انتخاب مفاهیمی خاص و همسو با اهداف کانال نیز می‌تواند محتوایی جذاب باشد.

این نوع محتوا، به دلیل انتخاب شدن به وسیلهٔ مدیر کانال به نوبۀ خود می‌تواند شکلی از تولید محتوای شخصی باشد. تنها باید به این نکته توجه شود که در یک کار حرفه‌ای اگر محتوا از جایی انتخاب می‌شود و قرار است عیناً منتشر شود، منبع اصلی معرفی شود. مگر اینکه تولیدکنندۀ محتوا بخواهد به آن چیزی اضافه کند و با توجه به دیدگاه شخصی خودش آن را تکمیل کند.

به‌عنوان‌مثال کانال تلگرام یک کافی‌شاپ را در نظر بگیرید. در این کانال علاوه بر انتشار محتوایی برای تبلیغات می‌توان از موسیقی، ویدئو و یا فایل‌های مرتبط با این فعالیت که برای مخاطب جذابیت دارند و احساس خوبی برایش ایجاد می‌کنند استفاده کرد.

تولید محتوا با استفاده از تحلیل و گزارش‌دهی

تحلیل و آمار داده‌های موجود یکی از مواردی است که برای مردم جذابیت زیادی دارد. این نوع محتوا علاوه بر اینکه کنجکاوی آن‌ها را برمی‌انگیزاند اطلاعاتی را به صورت طبقه‌بندی شده و منسجم در اختیارشان قرار می‌دهد.

از شیوۀ گزارش‌دهی می‌توانید برای انتقال جدیدترین پیام‌های خبری که با صنعت شما مرتبط هستند و یا برای اعلام گزارشی از فعالیت‌های شخصی و یا حرفه‌ای‌تان استفاده کنید.

به‌عنوان‌مثال در یک کانال تلگرام خبری مخاطبان دوست دارند تحلیل و نظرات جدید را در رابطه با حادثه‌ای که اخیراً اتفاق افتاده است ببینند. برای این منظور می‌توان به هر دو شیوۀ قبلی برای تهیۀ این محتوا اقدام کرد. می‌توان داده‌های موجود در سایت‌های خبری را جمع‌آوری کرده و به صورت دسته‌بندی‌شده در اختیار مخاطب قرار داد و یا نظرات و دیدگاه‌های شخصی را به صورت فایل‌های صوتی و یا متنی منتشر کرد.

حال که با انواع روش‌های تولید محتوا آشنا شدید بهتر است اصول و قواعدی را بیان کنیم که لازم است بر این روش‌ها اعمال شود تا محتوایی باکیفیت و مخاطب‌پسند تولید شود.

نوع پست‌هایی که در کانال تلگرام منتشر می‌شود، ترکیب آن‌ها، نحوۀ ارائه و جنسی که دارند به‌نوعی با هنر عرضه‌کنندۀ محتوا عجین است.

با وجودی که در بسیاری از مواقع برای تولید پست‌های باکیفیت زمان زیادی صرف می‌شود،؛اما خروجی خوبی ندارد و درنهایت نمی‌توانند نظر مثبت تعداد زیادی از اعضای کانال را به خود جلب کنند.

این مشکل می‌تواند به دلیل عدم رعایت قواعدی باشد که در تولید محتوا حاکم است. توجه به برخی نکات کوچک می‌تواند تغییر بزرگی در بازخوردهای مخاطبان داشته باشد.

هر کانال تلگرام با توجه به نوع فعالیت و صنعتی که در آن قرار دارد، محصولی که عرضه می‌کند و بازار هدف خاص خود، از اصول و قوانین خاصی تبعیت می‌کند. نمی‌توان یک خط‌مشی ثابت را برای انواع محتوا و انواع فعالیت‌ها در نظر گرفت.

اما تجربه می‌گوید، برخی اصول بر تمامی فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف در فضای تلگرام حاکم است. عدم رعایت آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی رضایت خاطر مخاطبان را کاهش دهد و فعالیت کانال را با چالش مواجه کند.

در این قسمت به بیان رایج‌ترین اشتباهات در تولید پیام‌های مختلف می‌پردازیم.

اشتباهات رایج در تولید محتوا چیست؟

تولید محتوای شخصی و شرکت‌محور به جای محتوای مخاطبمحور

مستقل از هدف اصلی راه‌اندازی کانال تلگرام، محتوا برای مخاطب و به منظور جلب نظر او تولید می‌شود. اگر برای انتخاب پست‌ها و نحوۀ انتشار آن‌ها بر سلایق شخصی متمرکز شوید نمی‌توانید امید زیادی به ایجاد رابطه‌ای قوی و منسجم با مخاطب داشته باشید.

برای تولید محتوای باکیفیت، تک‌تک پست‌ها باید متناسب با خواستۀ بازدیدکنندگان تولید شوند. تولید چنین پست‌هایی با شناخت کافی از مخاطب و آگاهی از نیازهای او صورت می‌گیرد.

باید تا حد خوبی جامعۀ هدفی را که با آن‌ها سروکار دارید بشناسید تا بتوانید محتوایی درخور و متناسب تولید کنید. چنین محتوایی می‌تواند اعتمادسازی کند و اشتیاق خواننده را تا حد زیادی تحریک خواهد کرد.

به‌عنوان‌مثال کانال تلگرامی را در نظر بگیرید که درزمینۀ معرفی و فروش محصولات خانگی فعال است. برای نوشتن تبلیغ محصولات در این کانال می‌توان از نظر شخصی یا مخاطب‌محور به این دو صورت اقدام کرد:

نوشتن پست تلگرام با نظر شخصی و شرکت‌محور: این محصول کارکرد ساده‌ای دارد، دارای ضمانت ۳ ساله است و با قیمتی باورنکردنی عرضه می‌شود.

نوشتن پست تلگرام با دیدگاه مخاطب‌محور: حتی اگر فردی مبتدی باشید، در استفاده از این محصول به مشکلی برنمی‌خورید. دیگر نگران عمر کوتاه محصول و هزینه‌ای که برای خرید آن صرف می‌کنید نباشید. ۳ سال ضمانت و تخفیف ویژۀ محصول، فرصتی است که در اختیارتان قرار می‌دهیم تا با آسودگی بیشتری خرید کنید.

متوجه تفاوت این دو نگرش شدید؟ در ساختار مخاطب‌محور، نیاز و خواستۀ مخاطب در مرکز توجه شما قرار می‌گیرد و شکل پیام را از حالت خشک و رسمی خارج می‌کند.

در عوض باعث تحریک مخاطب می‌شود. مخاطب در این نوع پیام‌ها، می‌تواند نیازش را ببیند و با آن ارتباط برقرار کند.

تمرکز بر کمیت محتوا به جای تولید محتوای باکیفیت

همان‌طور که پیش از این به تعداد اعضای کانال تلگرام اشاره کردیم، تعداد مخاطبان و تعداد بازدید از پست‌ها مهم است ولی اولویت اول نیست. همین نگرش باید در تولید محتوا نیز رعایت شود. تمرکز اصلی شما باید بر تولید محتوای باکیفیت باشد به‌طوری‌که اصرار بر تعداد بیشتری از پست‌های تولیدشده باعث نشود از کیفیت آن‌ها غافل شوید.

برای تجربۀ بهترین همراهی با مخاطب لازم است نگرش شما بر کیفیت متمرکز باشد. این راز ساده و بزرگی است که بسیاری از فعالان این حوزه از آن غافلند و نمی‌توانند عمق آن را درک کنند.

تهیۀ یک محتوای ارزشمند و قابل تأمل از تولید چندین محتوای بی‌کیفیت سودمندتر است. افرادی هستند که تنها با انتشار چند پست تأثیرگذار در فضای مجازی توانسته‌اند اعتبار زیادی برای خود دست‌وپا کنند.

بیش‌ترین سرمایه‌گذاری شما باید صرف ایجاد کیفیت در انتشار مطالب شود. هر پستی که منتشر می‌شود به منزلۀ فرصتی است که به شما داده ‌شده تا بتوانید نظر تعدادی از افراد را به خود جلب کنید.

پس لازم است دقت نظر کافی داشته باشید، برای تمامی فایل‌هایی که می‌خواهید منتشر کنید و متونی که می‌نویسید وقت کافی بگذارید و از حرفه‌ای‌ترین شیوۀ ممکن بهره بگیرید. همین پست می‌تواند نظر تعداد زیادی از مخاطبان را به سوی شما جلب کند.

کلی‌گویی به جای تولید محتوای اختصاصی

برخلاف آنچه تصور می‌شود، ایجاد تمایز در فضای تلگرام چندان دشوار نیست. مطالب کپی‌شده، کلی‌گویی‌های همیشگی، پیام‌های تکراری و محتوای عاری از خلاقیت، همان چیزهایی هستند که در فضای تلگرام به چشم می‌خورند.

این امر فرصت خوبی برای شما ایجاد می‌کند تا در مسیری درست‌تر و هموارتر گام بردارید. با تولید محتوای منحصربه‌فرد و اختصاصی برای خواننده، می‌توانید تمایز را ارزان‌قیمت به دست آورید.

منظور از محتوای اختصاصی، پیام‌هایی هستند که مخاطب بعد از خواندن آن‌ها با خود می‌گوید: «انگار این پست برای من نوشته‌شده است» یا «دقیقاً همان چیزی است که می‌خواستم» یا «مدت‌ها بود دنبال شنیدن چنین راه‌حلی بودم».

وقتی مخاطب بتواند نیاز خود را در محتوا بیابد، با آن ارتباط جدی برقرار خواهد کرد. در نوشتن این‌گونه پست‌ها بهتر است تمرکز اصلی بر نیاز عامۀ مخاطبان باشد و تا حد امکان از تکرار حرف‌های دیگران خودداری شود.

مطالب، محدود و کاملاً مرتبط هستند

برای عموم فعالان در فضای تلگرام تصور غلطی به وجود آمده و حاکی از آن است که باید تنها مطالبی را که کاملاً با فضای کاری آن‌ها مرتبط است منتشر کنند. به این ترتیب، حجم محتوای تولیدی را کاهش می‌دهند تا هر چه بیشتر به بیان موضوعات خاص بپردازند.

این کار برای مخاطبان خسته‌کننده و غیرجذاب است. لازم است هرازگاهی مطالبی برای تغییر فضای کانال به اشتراک گذاشته شود که ضمن جذاب بودن، مخاطب را برای همراهی در ادامۀ راه برانگیزاند.

به‌عنوان‌مثال اگر کانال تلگرامی درزمینۀ فروش پوشاک فعال است می‌تواند هرازگاهی مطالبی در خصوص نحوۀ لباس پوشیدن و هماهنگ کردن لباس‌های مختلف باهم، ترکیب رنگ‌ها و یا جدیدترین خبرهای مرتبط با این صنعت، منتشر کند.

البته بازخوردهای مختلفی از این‌گونه فعالیت‌ها حاصل می‌شود. تا هنگامی‌که به صورت آزمایشی اقدام به انتشار این‌گونه پست‌ها نکنید نمی‌توانید میزان نتیجه‌بخش بودن آن‌ها را محک بزنید. ولی می‌توان پیش‌بینی کرد که با انتشار مطالبی کاملاً محدودشده به یک مبحث تخصصی و یا تبلیغ یک محصول خاص، مخاطب به زودی خسته می‌شود و شما را ترک خواهد کرد.

فضای کانال تلگرام، جذابیت بصری ندارد

طبق بررسی‌های انجام‌شده توسط اسکای ورد، به‌طور میانگین، مقاله‌هایی که به زیبایی‌های بصری مجهز باشند و حاوی عکس، اینفوگرافیک و ساختار طراحی‌شده هستند در قیاس با مقاله‌های بدون عکس، ۹۴ درصد بیشتر بازدید می‌شوند.

این مسئله در فضای تلگرام قابل‌تأمل‌تر است؛ چراکه عموماً مخاطبان در زمان‌های متعددی در طول روز و در فاصله‌های زمانی بین کارها و زمان استراحت به تلگرام سر می‌زند.

هر چه جذابیت بصری کانال برای مخاطب بیشتر باشد، احتمال اینکه مدت طولانی‌تری آن را دنبال کند بیشتر خواهد بود.

با توجه به اهمیت این مورد تا حد امکان لازم است طراحی به صورت حرفه‌ای انجام شود. چنانچه دانش و تخصص لازم را در این زمینه ندارید، بهتر است این فعالیت را به عهدۀ یک طراح قرار دهید یا حداقل با مشورت افرادی که در این زمینه تخصص دارند اقدام به طراحی کنید.

حال که با رایج‌ترین اشتباهات در تولید محتوا آشنا شدید، بهتر است اقداماتی انجام دهید تا بتوانید در مدت زمانی کوتاه، نظر تعداد زیادی از افراد را به خود جلب کنید. این اقدامات را در قالب چند توصیه برای شما گردآوری کرده و در اختیارتان قرار می‌دهم.

چه توصیه‌هایی برای تولید محتوای باکیفیت وجود دارد؟

فقط محتوای عالی کافی نیست، باید محتوایی به مراتب بهتر از رقبا تولید کنید

هیچ استراتژی از پیش تعیین‌شده‌ای وجود ندارد. دریافت‌کنندۀ محتوا باید شما را بر دیگران ترجیح داده و حاضر باشد با میل و رغبت مطالب شما را به دوستانش معرفی کند.

یکی از بهترین راه‌ها برای سنجش کیفیت مطالب در کانال تلگرام مقایسۀ آن‌ها با محتوای تولیدشده توسط دیگران است. این همان کاری است که مخاطبان وقتی می‌خواهند برای عضویت یا عدم عضویت در یک کانال تصمیم‌گیری کنند انجام می‌دهند.

مردم دربارهٔ محتوای خوب ذهنیتی ندارند. فقط می‌توانند مطالب یک کانال تلگرام را با دیگر محتوای موجود مقایسه کنند و در مورد مفید بودن، جذاب بودن و یا قابل‌پیگیری بودن آن نظر بدهند.

به محتوای داستانی روی بیاورید

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، داستان‌گویی یکی از بهترین راه‌های برقراری ارتباط با مخاطب است. محتوای داستانی می‌تواند با مخاطب ارتباط نزدیکی برقرار کند و به فضای رسمی و خشک رنگ و بوی دیگری بدهد. ضمن اینکه داستان‌ها بیشتر در خاطر مخاطب می‌مانند و پیامی که در آن‌ها انتقال داده می‌شود، ملموس‌تر و واقعی‌تر به نظر می‌رسد. اگر نوع فعالیت اجازه می‌دهد می‌توان از پست‌های متوالی استفاده کرد که بیانگر داستانی از زمینۀ فعالیت کاری باشند.

تا حد امکان محتوای سرگرم‌کننده و قابل‌توجه تولید کنید

جدیت در انجام کار نباید در تولید محتوا نمود پیدا کند و آن را خشک و عاری از احساس کند. به این دلیل که مخاطب تلگرام ترجیح می‌دهد وقت خود را در محیطی صمیمی سپری کند. حتی اگر به هدف آموزش و یادگیری کانالی را دنبال کند باز هم ترجیح می‌دهد یکنواخت نبوده و در ارائۀ مطالب خلاقیت داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال اگر کانال تلگرامی درزمینۀ آموزش اصول و فنون عکاسی فعالیت می‌کند، لازم است هر از چند گاهی مابین محتواهای آموزشی، نمونه عکس‌های جدید بگذارد، در رابطه با تاریخچۀ عکاسی بنویسد یا از عکاسان بزرگ دنیا نام ببرد.

البته نوع واکنشی که مخاطب به انتشار مطالب مختلف دارد به‌طور قطع قابل پیش‌بینی نیست. تا زمانی که تعداد بازدیدکنندگان زیاد نیست می‌توان از سعی و خطا استفاده کرد و نوع رفتار آن‌ها را سنجید. به تناسب رفتار مخاطبان می‌توان از پست‌های مختلف و متنوع استفاده کرد و جذابیت کانال را افزایش داد.

برای تولید محتوای داغ و دست اول پیش‌قدم شوید و انفجاری عمل کنید

اگر متمرکزتر کار کنید خواهید فهمید همیشه برای ارائۀ محتوای مفید و ارزشمند، زمان و فضای کافی وجود دارد. کافی است به یکی از نیازهای مخاطب که به آن پاسخی داده نشده پی ببرید و تلاش کنید محتوای مفیدی برای پاسخگویی به آن تهیه کنید. این امر باعث می‌شود در مدت زمانی کوتاه، بتوانید نظر تعداد زیادی از افراد را به خود جلب کنید.

برای انتشار مطالب جدید پیش‌قدم شوید و اگر ایدۀ خوبی به ذهنتان رسید انفجاری عمل کنید. تعداد زیادی پست‌ ارزشمند تهیه کنید و در اختیار مخاطبان قرار دهید. مخاطبان برای اشتراک‌گذاری چنین محتوای مفیدی پیش‌قدم می‌شوند و ظرف مدت کوتاهی آن‌ها را در اختیار دوستان و آشنایانشان قرار می‌دهند.

برای ارزیابی کیفیت محتوا، چک‌لیست تهیه کنید

بهتر است یک چک‌لیست تهیه کنید و در آن به طبقه‌بندی مهم‌ترین مواردی که می‌تواند بر تولید محتوای اثربخش تأثیرگذار باشد بپردازید.

یکی از ابزارهای خوب برای سنجش و ارزیابی کیفیت مطالب، سؤالاتی است که تولیدکنندۀ محتوا پیش از انتشار مطالب باید از خود بپرسد.

در این قسمت، نمونه‌ای از این چک‌لیست در اختیارتان قرار می‌گیرد:

آیا به نیاز مخاطب به درستی پاسخ می‌دهد؟

آیا برای مخاطب ارزش خاصی ایجاد می‌کند؟

آیا اشتراک‌پذیر است و قابلیت پیشنهاد دادن به دیگران را دارد؟

آیا به‌اندازۀ کافی سرگرم‌کننده، آموزنده و آگاهی‌دهنده است؟

آیا به حد کافی جذاب و قابل‌توجه است؟

عنوان‌نویسی هر پست را با دقت و حوصله انجام دهید

گاهی تنها فرصتی که برای جذب مخاطب وجود دارد عنوانی خیره‌کننده و جذاب است که برای یک پست تلگرامی ساخته می‌شود. مهم‌ترین قسمت هر پیام عنوانی است که برای آن در نظر می‌گیریم. این عنوان نقش تبلیغ‌کننده را دارد و باید بتواند منظور اصلی شما را در چند کلمۀ مختصر منتقل کند.

در باب اهمیت عنوان‌نویسی برای مقالات، دیوید اگیلوی می‌گوید: تعداد کسانی که عنوان مقاله را می‌خوانند ۵ برابر کسانی است که کل متن را می‌خوانند. همین‌طور از هر ۱۰ نفر که عنوان پست را می‌بینند تنها ۲ نفر کل متن را می‌خوانند.

در فضای تلگرام که محتوا باید در حجم کمتری تولید شود اهمیت عنوان‌نویسی، بیشتر است. مخاطب عجول امروزی تنها عناوین را می‌بیند و در زمانی بسیار کوتاه تصمیم می‌گیرد که آیا مطلب برایش مفید است یا نه.

کسانی که به عنوان‌نویسی خوب برای پست‌های تلگرام اهمیت می‌دهند سعی می‌کنند دغدغه‌های ذهنی مخاطب را در عنوان وارد کنند تا از این طریق ذهن مخاطب بیشتر درگیر شود.

سؤالی که در این قسمت پیش می‌آید این است که:

یک عنوان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

با در نظر گرفتن مهم‌ترین ویژگی‌های یک عنوان خوب، می‌توانید تأثیر پیام خود را دوچندان کرده و شانس بهتر دیده شدن و اشتراک‌گذاری مجدد مطالب را فراهم کنید.

در این قسمت، مهم‌ترین ویژگی‌های عنوان خوب را مطرح می‌کنیم. یک عنوان جذاب:

ترغیب‌کننده است

مطالب منتشرشده باید ایجاد اشتیاق کنند به‌طوری‌که مخاطب نتواند به‌سادگی از آن‌ها عبور کند. مطالب ترغیب‌کننده، بر نیاز مخاطب متمرکز هستند، حرفی تازه را بیان می‌کنند و سرگرم‌کننده و جذاب هستند. حتی ممکن است مطلبی تکراری باشد اما اگر خلاقانه بیان شود می‌تواند مخاطب را تحریک کند.

مخالفتی آشکار با اصول همیشگی و مدل ذهنی خواننده دارد

اگر عنوانی با این مضمون نوشته می‌شود باید دقت کرد تا حد امکان به منبعی موثق وصل شده تا اعتبار خود را از آنجا کسب کند. این نوع عناوین به همان اندازه که ترغیب‌کننده هستند، در صورتی که درست و اصولی بیان نشوند موجی از مخالفت‌های آتی را در پی دارند.

عناوین این‌چنین، می‌توانند ذهن خواننده را درگیر کرده و حس کنجکاوی را در وی برانگیزانند. می‌توانیم به چند نمونه از این عناوین در کانال تلگرامی که به توسعه مهارت‌های فردی مشغول است، اشاره‌کنیم:

چرا برای موفق شدن باید بیشتر بخوابیم؟ چگونه می‌توانیم از حواس‌پرتی، بهترین نتایج را بگیریم؟ چرا خودخواهی مفید است؟ چرا ادامه تحصیل و رفتن به دانشگاه باعث مرگ خلاقیت می‌شود؟ اثرات مثبت تنبلی چیست؟

قول و تضمینی در آن وجود دارد

در معرفی محصول یا خدمتی که ارائه می‌شود، بهتر است تضمینی برای کیفیت کار در نظر گرفته شود تا مخاطب راحت‌تر اعتماد کرده و بتواند سریع‌تر اقدام کند.

کانال تلگرامی را در نظر بگیرید که درزمینۀ آموزش فعال است و برای شرکت در سمینار اقدام به فروش بلیت می‌کند. برای اینکه تضمینی ایجاد کرده باشد، می‌تواند در عنوان تبلیغات اعلام کند که «در صورت عدم رضایت از سمینار، وجه پرداختی به شما عودت داده می‌شود». به این ترتیب این باور در مخاطب شکل می‌گیرد که احتمالاً سمینار خوبی برپا خواهد شد ضمن این‌که اگر تردیدی برای انتخاب داشته باشد تا حد زیادی مرتفع می‌شود.

ایجاد اضطرار می‌کند

با خواندن این نوع عناوین، مخاطب باید احساس کند در صورتی که اقدام نکند، فرصت بزرگی را از دست خواهد داد. اگر محتوا شامل وعده‌ای زودهنگام و باارزش باشد می‌تواند گره محکمی با نیاز مخاطب ایجاد کند و درگیری ذهنی ایجادشده می‌تواند تا حد زیادی او را به اقدام کردن تحریک کند.

پیامی تازه در خود داشته باشد

خواننده دوست دارد با شنیدن و دیدن وقایع جدید و تازه شگفت‌زده شود. هراندازه پیام منتقل‌شده جدیدتر باشد احتمال بازپخش و اشتراک‌گذاری مجدد آن بیشتر خواهد بود.

استانداردهای یک کانال تلگرام باکیفیت چیست؟

این بخش را با تعریفی از شبکه‌های اجتماعی آغاز می‌کنیم.

اصطلاح شبکه‌های اجتماعی نخستین بار در سال ۱۹۵۴ توسط جان بارنز مطرح شد. او این اصطلاح را برای توصیف رابطۀ بین انسان‌ها و تحلیل مکانیزم‌های ارتباطی آن‌ها به کار برد. درواقع شبکه‌های اجتماعی، ساختاری از گروه‌های مرتبط است که جریان اطلاعات و ارتباطات بین آن‌ها وجود دارد. با این تعریف، قدمت شبکه‌های اجتماعی را باید از ابتدای حضور انسان بر زمین دانست.

در طول زمان شبکه‌های اجتماعی گسترده‌تر شده و قوانینی بر آن‌ها حاکم شده است.

استانداردها و اصول کارکردی مفیدی که با رعایت آن‌ها می‌توان در شبکه‌های اجتماعی مختلف دستاوردهای بزرگی کسب کرد. برای حضور اثربخش در تلگرام، به عنوان یکی از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران، لازم است از استانداردها و قوانین حاکم بر آن مطلع باشیم.

در این بخش به بررسی مکانیزم‌های تعریف‌شده در کانال تلگرام که می‌توانند افراد را به فعالیت حرفه‌ای‌تر سوق دهند، می‌پردازیم. این امر کمک می‌کند تا بتوانید استراتژی مناسب را انتخاب کنید و در مدت‌زمان کوتاهی کسب‌وکار خود را توسعه دهید.

فرآیند سه مرحله‌ای کانال باکیفیت تلگرام چیست؟

  1. ارزش‌آفرینی
  2. ایجاد حس خوب
  3. تأمین منافع طرفین

کانال تلگرامی که استانداردهای لازم را دارد و در محدودۀ قوانین تعیین‌شده حرکت می‌کند، فضایی ارزش‌آفرین است. به خاطر ارزش‌های ایجادشده در این فضا مخاطب احساس خوبی از پیگیری مطالب دارد. درنتیجه تلاش می‌کند تا این ارزش را به دوستان و آشنایان دیگر نیز معرفی کند. با اشتراک‌گذاری پست‌ها و معرفی از سوی مخاطبانی که ارزش‌های ایجادشده برایشان مفید بوده است منافع دو طرف تأمین می‌شود.

ویژگی‌های کانال تلگرام باکیفیت چیست؟

رعایت چند عامل مهم می‌تواند کانال شما را در زمرۀ بهترین فعالان در فضای تلگرام قرار دهد. در این قسمت به توضیح مهم‌ترین عوامل می‌پردازیم.

نظم در زمان‌بندی و انتشار

نظم باید در فضای کاری شما موج بزند و از طرف مخاطب نیز قابل‌رؤیت باشد. شما باید از آمار دقیق مخاطبان، تعداد بازدیدها و پست‌های محبوب اطلاع کسب کنید. باید در زمان‌های مشخص، مطالبی برنامه‌ریزی‌شده را منتشر کنید. یکی از ابزارهایی که به کمک آن می‌توانید این نظم را ایجاد کنید، تقویم محتواست. باید مشخص کنید در روزهای هفته و در زمان‌های مختلف از طول روز، چه نوع مطالبی بر روی کانال قرار می‌گیرند. وقتی به صورت منظم کار می‌کنید می‌توانید به مسیر ذهنی مخاطب شکل بدهید.

به این ترتیب بر فضای کاری خود اشراف بیشتری خواهید داشت و قادر خواهید بود خلأهای موجود را سریع‌تر شناسایی کرده و در جهت رفع آن‌ها اقدام کنید.

طراحی و گرافیک مناسب

در طراحی و نوع گرافیک استفاده‌شده در کانال باید توجه ویژه شود. بسته به فضای کاری و جنس محتوا، می‌توانید از طرح‌های مختلف استفاده کنید. نکتۀ مهم این است که گرافیک و طراحی از دید مخاطب عامه قابل‌رؤیت و جذاب باشد و بتواند از این جهت بین شما و رقبایتان تمایز قائل شود.

هشتگ‌گذاری درست

هشتگ‌گذاری درست، می‌تواند به طبقه‌بندی مطالب کانال کمک کند. به این ترتیب بازدیدکننده با جستجویی ساده خواهد توانست مطالب موردنظر خود را از انبوه محتوای موجود در کانال شناسایی کند و به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

از طرفی هشتگ‌گذاری درست، امکان مدیریت محتوا را فراهم می‌کند تا با استفاده از آن تعداد پست‌های مختلف و زمان اشتراک‌گذاری آن‌ها مشخص و قابل‌بررسی باشند.

به‌عنوان‌مثال، کانالی را در نظر بگیرید که درزمینۀ معرفی کسب‌وکارهای مختلف فعالیت می‌کند. در این کانال تلگرام متخصصین حوزه‌های مختلف معرفی می‌شوند تا بازدیدکنندگان بتوانند با آن‌ها آشنا شوند. با استفاده از هشتگ‌گذاری این امکان برای مخاطبان فراهم می‌شود تا به جستجوی انواع عناوین شغلی موردنظر خود بپردازند و آن‌ها را به صورت دسته‌بندی‌شده، رؤیت کنند.

سبک محتوا

هر کانال تلگرام سبک خاص خودش را دارد. با توجه به نحوۀ اشتراک‌گذاری مطالب، نوع محتوا و جنس کار ناخواسته سبکی به فضای فعالیت خود می‌دهید که از دید مخاطب بیرونی قابل‌رؤیت است. می‌توانید با استفاده از تغییراتی ساده، سبک کانال را تغییر داده و بهبود ببخشید.

مثلاً تصمیم بگیرید در روزهای مشخصی از هفته، مطالب خاصی را با هشتگ مربوط به آن موضوع منتشر کنید. می‌توانید به بازنشر محتوای قبلی کانال فکر کنید. محتوایی که از زمان انتشار آن مدت زیادی گذشته است و می‌تواند برای اعضای جدید کانال مفید باشد.

برای باز نشر مطالب چند راه وجود دارد:

با تغییر دادن فرم مطالب تخصصی و مهم، دوباره آن را در اختیار مخاطبان قرار دهید؛ اما باید در نظر داشت این کار را به شیوه‌ای درست انجام دهید. مثلاً می‌توانید محتوای قدیمی را فوروارد کنید تا احساس بدی به مخاطبان دست ندهد و بدانند که قصد شما ارسال مجدد محتوای قبلی بوده نه اینکه بخواهید آن را به عنوان مطلبی جدید در اختیارشان قرار دهید.

محتوای نوشتاری قدیمی را به فایل صوتی تبدیل کرده یا فایل‌های صوتی را به متن تبدیل کنید. می‌توانید نوشته‌های پراکنده را جمع‌آوری کنید و آن‌ها را به صورت فایل پی‌دی‌اف باز نشر کنید.

از متون قدیمی کانال ویدئو تهیه کنید

می‌توانید با استفاده از اینفوگرافی مطالب مرتبط را در کنار هم بچینید و دسترسی به آن‌ها را برای مخاطب راحت‌تر کنید.

می‌توانید پست‌های وبلاگ خود را در کانال تلگرامتان قرار دهید. این عمل باعث می‌شود علاوه بر تولید محتوا برای کانال، فرصتی برای معرفی سایت شما باشد و بعد از مدتی به سبک کاری شما تبدیل شود.

برای ایجاد یک کانال حرفه‌ای باید به چه نکاتی توجه شود؟

دستورالعملی که باعث می‌شود فضای کاری شما از بقیه متفاوت شود و شما را به‌عنوان فردی حرفه‌ای در این فضا بشناسند ساده و قابل‌دسترسی است. رعایت نکات کلیدی در این زمینه کمک می‌کند کانالی متمایز و حرفه‌ای داشته باشید.

نکات کاربردی برای ساخت کانالی حرفه‌ای:

پایش دوره‌ای و عددی کردن فرآیند کار

چگونه می‌توان برآورد درستی از میزان رشد کار داشت؟

همان‌طور که جنبه‌های مختلف هر کسب‌وکار بررسی می‌شود و برای سنجش عملکرد پایش دوره‌ای صورت می‌گیرد، شما نیز به عنوان یک فعال حرفه‌ای باید قادر باشید به بررسی جنبه‌های مختلف کار خود در فضای تلگرام بپردازید.

تبدیل فرآیند کار به عدد و رقم می‌تواند نتایج خوبی برایتان فراهم آورده و دید روشن‌تری نسبت به کسب‌وکار ایجاد کند. ازجمله مهم‌ترین قسمت‌هایی که لازم است به صورت دوره‌ای بررسی ‌شده و نتایج آن به صورت ارقامی معنادار ارائه شود عبارتند از:

تعداد محتوای تولیدشده

تعداد بازدیدها

تعداد اعضای جدید

میزان رشد کانال تلگرام در فاصله زمانی مشخص

تعداد پست‌هایی که به‌وسیلهٔ دیگران به اشتراک گذاشته می‌شوند

فاصله زمانی به‌روزرسانی کانال

می‌توانید نرخ رشد و نزول کانال را بسنجید و از این طریق، به ایجاد استراتژی اثربخش برای محتوا پی ببرید. آمار دقیق در این زمینه می‌تواند به رشد صفحۀ شما کمک کند.

ایجاد تمایز

چگونه می‌توان به بهترین ابزار برای رقابت مجهز شد؟

همان‌طور که مهم‌ترین استراتژی برای موفقیت یک کسب‌وکار ایجاد تمایز است، در فضای آنلاین و کسب‌وکار اینترنتی نیز این قاعده همچنان برقرار است.

شما باید همواره از خود بپرسید مردم برای به دست آوردن چه چیزی باید مرا دنبال کنند؟ در حال حاضر مخاطب شما چه نیازی دارد که در دسترس او نیست و نمی‌تواند به‌سادگی آن را به دست آورد؟

چنانچه نیاز مخاطب به شیوه‌ای پاسخ داده می‌شود اما همچنان از استانداردهای کافی برخوردار نیست، شما می‌توانید با اضافه کردن مواردی منحصربه‌فرد نیاز او را به طور ویژه‌تر پاسخگو باشید.

اختصاص زمان کافی برای انجام کار

چگونه می‌توان بازدیدکنندگان زیادی را در مدت زمان کوتاهی جذب کرد؟

برای افزایش تعداد مخاطبان و بازدیدکنندگان خود عجله نکنید.

از قانون حاکم بر فضای آنلاین تبعیت کنید تا بتوانید ارزان‌تر و راحت‌تر به آنچه می‌خواهید دسترسی پیدا کنید. قانون سه مرحله‌ای که در ابتدای این بخش به آن اشاره شد، به این مسئله می‌پردازد که لازم است حجم زیادی از مطالب به صورت رایگان تولید شوند و به‌عنوان یک ارزش جدید در اختیار مخاطبان قرار بگیرند.

باید تا می‌توانید محتوای ارزشمند تولید کنید تا از طریق مطالب سودمند نظر مخاطبان را به خود جلب کنید.

شکل‌گیری هویت کانال و جنس مطالب در طول زمان اتفاق می‌افتد. لازم است به خود فرصت دهید و تا می‌توانید عضلات تولید محتوای خود را قوی کنید تا از این طریق بستر مناسبی برای جذب افراد بیشتری به سوی کانال خود فراهم آورید.

اعتمادسازی

چگونه می‌توان، اعتماد تعداد زیادی از مخاطبان را جذب کرد؟

مخاطبان پیش از هر اقدامی به اعتمادسازی نیاز دارند. باید آن‌قدر از محتوای خوب غنی ‌شده باشند که اعتمادشان جلب شده و توانایی همراهی شما را در مسیر رسیدن به اهدافتان داشته باشند.

بهترین کاری که می‌توانید برای ایجاد اعتماد در ذهن مخاطب انجام دهید، تمرکز بر تولید محتوایی باکیفیت و قابل‌توجه است.

سنجش نرخ تبدیل مخاطبان

چگونه می‌توانیم برآوردی از نرخ تبدیل مخاطبان داشته باشیم؟

در کانال تلگرام تنها دو معیار سنجش وجود دارد: تعداد نمایش و تعداد مشترکین.

روش‌های استاندارد قادر به ردیابی پویایی آن نیستند. در حقیقت نکته‌ای که باید همواره مدنظر داشته باشیم این است که شما می‌توانید از تعداد مخاطبان حاضر برآوردی داشته باشید و از بین آن‌ها کسانی را که اقدام می‌کنند شناسایی کنید اما نمی‌توانید کسانی را که شما را می‌بینند و حاضر نیستند از محتوای شما تغذیه کنند به صورت کامل برآورد کنید.

پس بهترین استراتژی ممکن این است که برای مخاطبان حاضر، محتوایی هر چه بهتر تولید کنید و آن‌ها را به اقدام وادارید. در این صورت می‌توانید هر یک از آن‌ها را به عنوان سفیری ببینید که به صورت خودجوش تلاش می‌کنند تا دیگران را به سوی شما جذب کنند و حاضرند از اعتبار خود خرج کنند تا کسانی را با شما همگام کنند.

اطلاع از موضوعات روز

چگونه می‌توان بهترین عناوین محتوا را تهیه کرد؟

برای انتخاب بهترین عناوین و کار کردن بر روی آن‌ها، الزاماً نیاز به نوآوری نیست. می‌توانید بر موضوعاتی تمرکز کنید که در حال حاضر مطرح هستند و مورد استقبال بسیاری از افراد قرار می‌گیرند.

به این ترتیب با بررسی کانال‌های تلگرامی مختلف و جستجو در فضای اینترنت، به فهرستی از موضوعات پرطرفدار دست پیدا می‌کنید. حالا لازم است موضوعات را دسته‌بندی کرده و با توانمندی‌ها و مهارت‌های خود بسنجید تا در صورت همخوانی داشتن با قابلیت‌هایتان روی آن‌ها کارکنید.

با خود فکر کنید که آیا قادر هستید کار جدیدی ارائه دهید که در حال حاضر در دسترس مردم قرار ندارد؟ اگر جواب شما مثبت بود، تلاش کنید تا به بهترین نحو ممکن برای مخاطبان خود ارزش‌های جدید ایجاد کنید.

تمرکز بر کار خود و الهام گرفتن از کار دیگران

چگونه می‌توان با وجود تعداد زیادی کانال‌های مختلف، موفق شد؟

اگر نگاهی به کیفیت کانال‌هایی که در حال حاضر فعال هستند بیندازید به جرئت می‌توان گفت تعداد زیادی از آن‌ها را نمی‌توانید به عنوان کانال‌هایی غیرقابل‌رقابت تصور کنید. فضای تلگرام با وجود رشد زیادی که داشته است و افزایش هرروزه‌ای که در تعداد کانال‌ها و مخاطبان آن دیده می‌شود، همچنان بکر است.

ازاین‌رو شاهد وجود کانال‌های موفق زیادی نیستم. پس نگران نباشید. هنوز فضا برای فعالیت خوب کاملاً باز است. شما می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و موفق‌ترین استراتژی‌ها را در بازار موجود که پاسخگوی نیاز مخاطب نیستند کشف کنید. با تمرکز روی آن‌ها می‌توانید راهی برای جلب توجه مخاطبان باز کنید.

قدرت بصری کانال

چگونه می‌توان در نگاه اول مخاطب را جذب کرد؟

از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی، توجه به قدرت بصری پیام‌هاست. یک فضای کار حرفه‌ای در درجۀ اول، طراحی منحصربه‌فرد و خوبی دارد و می‌تواند این طراحی را به نحو احسن به مخاطب ارائه دهد. لازم است مخاطبی که فرصت کافی برای تصمیم‌گیری ندارد، در کسری از ثانیه، با شما ارتباط چشمی برقرار کرده و جذب شود. ازاین‌رو بهتر است برای ارائۀ کاری حرفه‌ای با یک طراح صحبت کنید و تا حد امکان این کار را به افراد مبتدی نسپارید.

تمرکز بر تک موضوع

چگونه می‌توان مخاطب را به مسیری روشن هدایت کرد؟

برای پیشبرد بهتر کار لازم است بر موضوع یا موضوعات خاصی متمرکز شد به‌گونه‌ای که مخاطب ناآشنا با فضای کانال شما در اولین مراجعه بتواند هویت کانال را تشخیص دهد. اگر از موضوعات مختلفی در کانال تلگرام استفاده می‌کنید لازم است آن‌ها را به صورت سلسله مراتبی و زنجیروار به هم متصل کنید. پراکنده‌گویی، ذهن مخاطب را درگیر نمی‌کند و خیلی زود او را خسته و دل‌زده می‌کند؛ اما اگر بتوانید موضوعات جذاب و پرطرفدار را پیدا کرده و فعالیت خود را بر آن‌ها متمرکز کنید، راحت‌تر در دسترس مخاطبان قرار خواهید گرفت.

تبادل لینک

تبادل لینک، نمونه‌ای از مکانیزم‌های تعاملی برای جذب مخاطبان از طریق کانال‌های دیگر است. صفحۀ شما در کانال دیگران معرفی می‌شود و از این طریق می‌توانند مطالب شما را ببینند و در صورت تمایل، به کانال شما بپیوندند.

حال به سؤالی که برای تمامی فعالان در فضای تلگرام مطرح می‌شود، می‌پردازیم.

برای افزایش اعضای کانال تلگرام چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

هدف خود را مشخص کنید

پایبندی به هدفی که از ابتدا تعیین می‌کنید مهم است. نمی‌توانید اواسط کار برای اینکه تعداد اعضا را زیاد کنید از موضوع اصلی جدا شده و به دنبال موضوعات پرمخاطب دیگر بروید.

پروفایل خود را به درستی طراحی کنید

برای لوگوی کانال طراحی مناسبی داشته باشید. قسمت توضیحات را به درستی تکمیل کنید. اگر مزیت خاصی نسبت به رقبا دارید توضیح مختصر و مفیدی بدهید.

محتوای جذاب و باکیفیت تولید کنید

تنوع در تولید محتوا بسیار مهم است و کانال را از حالت کسالت‌بار و خشک جدا می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، کانال تلگرامی را در نظر بگیرید که درزمینۀ فروش و معرفی محصولات خانگی فعال است. در ابتدای پیوستن به کانال، حجم زیادی از محصولات جدید می‌تواند غافلگیرکننده باشد؛ اما طولی نمی‌کشد که این روند کسالت‌آور و خسته‌کننده می‌شود و درنهایت کاربر تصمیم می‌گیرد از پیگیری آن دست بردارد. بهتر است مابین پست‌های مختلف برای تبلیغ محصولات، از انواع مطالب پرطرفدار استفاده شود تا با ایجاد چنین تنوعی جذابیت محتوا بیشتر شود.

برخی از انواع مطالب پرطرفدار که به صورت ویروسی و در مدت زمانی کوتاه بین مردم پخش می‌شوند عبارت‌اند از:

عکس‌نوشته، تصاویر گیف، اینفوگرافیک، فایل‌های صوتی کوتاه یا ویدئوهای کوتاه کم‌حجم.

پست‌های تخصصی و خاص تولید کنید

مهم‌ترین خاصیت این نوع پست‌ها این است که به دلیل تازگی و تنوعی که دارند به راحتی توسط دیگران دست به دست می‌شوند.

برای تولید محتوا می‌توانید از کاربران کمک بگیرید

می‌توانید از اعضای کانال بخواهید در رابطه با موضوعی خاص که مطرح می‌کنید، تولید محتوا کنند و به نام خودشان در کانال منتشر کنید. همچنین می‌توانید از آن‌ها بخواهید سؤالات خود را مطرح کنند و برای تولید محتوایی مفید به شما خط فکری بدهند. مثلاً اگر کانالی دارید که درزمینۀ آموزش بازاریابی فعالیت می‌کند، می‌توانید از این طریق بهترین سؤالات و دغدغه‌های اصلی مخاطبان را درزمینۀ فروش، بازاریابی و ارائۀ خدمات پیدا کنید و جوابگو باشید.

در گروه‌های مرتبط عضو شوید

می‌توانید با رصد کردن کانال و گروه‌های مختلف تلگرامی، ایده‌های خوبی به دست آورید، از جنس مطالب روز و نحوۀ عرضۀ آن‌ها مطلع شوید و درنهایت می‌توانید در فاصله زمانی مشخص، محتوای تولیدی خود را نیز به اشتراک بگذارید. ضمن اینکه می‌توانید از آن‌ها به عنوان فرصتی برای تمرین در تولید محتوا استفاده کنید.

کانال تلگرام را به سایر شبکه‌های اجتماعی‌تان لینک دهید

می‌توانید در سایت‌های مختلفی که در آن‌ها پروفایل دارید، به معرفی کانال تلگرام خود بپردازید.

با مخاطب تعامل داشته باشید

نیازها، عادات رفتاری و ویژگی‌های روانی مخاطب مهم است. با ایجاد تعامل با اعضای کانال می‌توانید به خواسته‌های آن‌ها پی برده و در جهت رفع آن‌ها اقدام کنید.

بازدیدکنندگان سایت خود را به کانال تلگرام معرفی کنید

می‌توانید به موضوعاتی اشاره‌ کنید که بر روی سایت قابل‌دسترس نیستند و تنها از طریق کانال تلگرام قابل‌رؤیت هستند. می‌توانید لینک کانال را زیر پست‌های سایت خود بگذارید.

اشتباهات رایج در کانال‌های ضعیف چیست؟

کمیت محتوا را به کیفیت ترجیح می‌دهند

با ارسال پست‌های ضعیف به منظور افزایش تعداد محتوا حتی می‌توانید مخاطبان وفادارتان را دل‌زده کنید و آن‌ها را از خود برانید.

برای ارسال پست‌ها زمان‌بندی ندارند

می‌توانید مخاطبان را با نظمی که در کانال خود ایجاد می‌کنید، شرطی کنید. در ساعت‌های معینی از روز منتظر پست‌های شما خواهند بود. نظم شما برای آن‌ها حس خوبی ایجاد خواهد کرد و تعهد شما باعث می‌شود راحت‌تر به شما اعتماد کنند.

با مخاطبان خود در تعامل نیستند

هیچ‌گاه نمی‌توانید برای مدتی طولانی به صورت یک‌طرفه فعالیت کنید. لازم است از سلایق مخاطبان خود باخبر شوید و متناسب با آن‌ها به انتشار پست‌های مختلف بپردازید.

کانال خود را تبلیغاتی می‌کنند

اعضای هیچ کانالی دوست ندارند به جای محتوای مفید، با انبوهی از تبلیغات مواجه شوند. این کار باعث می‌شود مخاطب احساس بدی پیدا کند؛ مانند وقتی‌که با ایمیل تبلیغاتی ناخواسته‌ای مواجه می‌شود.

سهم قابل‌توجهی از فضای کانال، باید مختص محتوای مفید باشد و درصد پایینی از مطالب، به عنوان تبلیغ برند، نام تجاری یا محصول مورداستفاده قرار بگیرد. ممکن است در کوتاه‌مدت بتوانید حجم زیادی از تبلیغ محصول خود را در اختیار مخاطب قرار داده و انتظار بازخوردهای مثبت از وی داشته باشیم؛ اما به دلیل ماهیت این شبکۀ اجتماعی، مخاطب در مدت‌زمان کوتاهی از همراهی شما پشیمان شده و ترجیح می‌دهد به سراغ کانال سرگرم‌کننده‌تر برود.

از مطالب کپی استفاده می‌کنند

تشخیص مطالبی که کپی هستند، برای کاربری که ساعت‌های طولانی از روز را در این فضا سپری می‌کند کار سختی نیست.

چگونه با استفاده از کانال تلگرام، یک کسب‌وکار آنلاین راه‌اندازی کنیم؟

اگر آماده ‌باشید به چگونگی ایجاد کسب‌وکار در فضای تلگرام می‌پردازیم. به‌گونه‌ای که بدون پرداخت هزینه‌ای برای تبلیغات بتوانید به راحتی کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنید. کسب‌وکاری که بعد از مدتی بتواند بدون حضور شما هم دستاوردهای ارزشمندی به ارمغان بیاورد.

کسب‌وکارها همواره باید روبه‌جلو حرکت کنند و فرصت‌های جدید را شکار کنند.

شبکه‌های اجتماعی فرصت خوبی را فراهم کرده‌اند تا کسب‌وکارها تعامل گسترده‌تری با مردم داشته باشند و بتوانند خدمات خود را در سطحی بالاتر و باکیفیت‌تر به آن‌ها ارائه کنند.

امروزه پیام‌رسان تلگرام، به عنوان یکی از بهترین سیستم‌عامل‌های موجود، برای پیشبرد اهداف کسب‌وکارها به شمار می‌رود.

تعداد کانال‌های تلگرامی که توانسته‌اند کسب‌وکارهای بزرگی راه‌اندازی کنند کم نیستند و مطمئناً شما هم نمونه‌های زیادی از این نوع کانال‌ها را دیده‌اید.

استقبال گسترده از این ابزار برای راه‌اندازی کسب‌وکار، به دلیل مزیت‌های بزرگی است که برای افراد فراهم ‌شده است.

اشخاص در هر سطحی از دانش تخصصی، می‌تواند بدون آن‌که نیازی به اخذ مجوز، تأمین مکانی برای فعالیت، تبلیغات گسترده، استخدام نیرو و صرف هزینه‌های زیادی داشته باشد، در مدت زمان بسیار کوتاهی، فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کند.

به شما کمک خواهیم کرد دلایل قوی‌تری پیدا ‌کنید که چرا برنامۀ تلگرام می‌تواند جزئی حیاتی از استراتژی کسب‌وکار شما باشد تا از این راه قادر باشید به بهترین نحو ممکن از این ابزار قدرتمند استفاده کرده و اهداف کاری خود را پیش ببرید.

پیش از شروع هر بحثی، لازم است جایگاه خود را در فضای مجازی به درستی برآورد کنید.

شما نه‌تنها یک تولیدکنندۀ محتوای صرف نیستید، بلکه می‌توانید به چشم صاحب یک کسب‌وکار، به فعالیت خود نگاه کنید.

اگر به صورت جدی به این حوزه بپردازید، می‌توانید خود را صاحب کسب‌وکاری بدانید که در مسیر رشد، از تولید محتوا استفاده می‌کنید. از این منظر، نقش شما یک بازاریاب محتواست.

بازاریابی محتوا موضوع جدیدی نیست اما گسترش فناوری و کاهش هزینه‌های تولید و عرضۀ محتوا، باعث شده‌اند این استراتژی بسیار پررنگ‌تر از گذشته مورداستفاده قرار بگیرد.

البته کاهش هزینه‌های تولید محتوا همواره خوشایند نیست. کاهش هزینه‌ها باعث شده است مزیت‌های بزرگ فعالیت در این فضا دست‌کم گرفته شود.

شرکت‌ها و افراد در بسیاری از مواقع، زمان، دقت و انرژی کمتری را صرف فعالیت حرفه‌ای در این فضا می‌کنند، درنتیجه قادر نخواهند بود به نتایج مطلوبی هم‌ دست پیدا کنند.

شاید دوست داشته باشید این لینک را ببینید:
کلاس نویسندگی و تولید محتو

کانال مدرسه آنلاین نویسندگی در تلگرام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر